Juri Nummelin (toim.): Asentoja

Asentoja

Asentoja on kokoelma suomalaisia eroottisia novelleja ja seksinovelleja (vai voiko niitä luokitella erikseen) 60-luvulta nykypäivään Turbatorin kustantamana. Kannattaa ehdottomasti lukea esipuhe, joka jo sinänsä on taidokas esitys. Kokoelma on hyvä kooste eri lajityypin seksipitoisista ja eroottissävyisistä novelleista kautta aikojen. Mukana ovat mm. Hannu Salama, Jorma Ojaharju, M.A. Numminen, Kari Nenonen, Riku Korhonen (osa Lääkäriromaanista), Kirsti Ellilä sekä Petra Oinonen ja moni muistakin yhteyksistä tuttu kirjailija.

Asentoja on hyvin koottu ja esittelee monen kirjoittajan ajatuksia aiheesta. Novellit käsittelevät siis erotiikkaa ja seksiä sekä suorasukaisesti, kuten Salama, mutta myös hienovaraisesti ja taiteellisesti sekä usein erittäin hauskasti.

Todella mukavaa on naiskirjailijoiden pyytäminen mukaan kokoelmaan. Kirsti Ellilän Tärkeimmät asiat kertoo täydellisestä pariskunnasta, jonka asiat ovat varmasti järjestyksessä, jotka pitävät huolta kunnostaan viimeisen päälle. Eräänä päivänä mies kokee kuitenkin elämänsä hieman tylsäksi ja pistäytyykin oluella. Seuraavana päivänä hän suorastaa ahmii perunamuussia ja päätyy tylsyyden huipentumaksi harrastamaan mukavaa oheistoimintoa erään leidin kanssa. Tämän jälkeen voikin jättää jo yhden juoksulenkin väliin!

Petra Oinosen tarina on alunperin julkaistu Reginassa, mutta toimii täälläkin erittäin hyvin. Tässä novellissa nainen kertoo kolme fantasiaansa siitä, mitä nainen itse haluaa ja kuvittelee. Erittäin seksikästä ja eroottista, kaunista jopa. Salama puolestaan hätkähdyttää pornolehteenkin sopivalla Sovinistisika-tarinalla, jyystämistä yhtäkaikki. Nenosen tarina Mumle Isomunasta taas ei varmasti jätä ketään kylmäksi. Veikko Pietilän Kolme monologia vanhasta aiheesta on puolestaan hyvinkin taiteellinen esitys.

Kokoelma kaikkinensa on osittain suorastaan hihityttävän hauska, nauroin välillä ääneen. Seksi ja erotiikkahan on hauskaa. Ei, kaikki ei varmaan ole tarkoitettu hupaisaksi. Suurimmassa osassa minä vain näin jotakin mukavaa tai hassua. Ehkä sitten olen niin outo. Jätän siis lukemisen ja löytämisen ilon lukijoille itselleen. Tästä löytyy jokaiselle jotakin. Suosittelen kaikille, jotka eivät ole kehdanneet lukea seksilehtiä tai tarttua eroottiseen kirjallisuuteen. Tässä voi rauhassa tutustua erilaisiin tarinoihin hyvässä kirjailijaseurassa ilman huolen häivää tai muiden paheksuntaa.