Juri Nummelin: 50 kirjaa 50 elokuvaa

50 kirjaa 50 elokuvaa

Mistä saisikaan ideoita elokuviin, ellei sitten hyvistä kirjoista. Jos kirjasta tehdään elokuva, viittaa tämä siihen, että kirja on sentään jostakin kotoisin. Huonoakin kirjallisuutta on tietenkin olemassa ja niistäkin on tehty – useimmiten huonoja – elokuvia. Kirja on yleensä parempi (riippuu tietenkin keneltä kysyy), mutta joskus sekä kirja että elokuva ovat legendaarisia. 50 kirjaa 50 elokuvaa karsii jyviä akanoista, mutta ei edes yritä olla listallaan tyhjentävä. 50 on hyvä luku ja sillä siisti. Elokuvia ja kirjoja on haravoitu nykypäivään asti, uusimpana Gone Girl.

Suomalaisedustusta on kiitettävästi, vaikka itse olisin ehdottomasti laittanut kirjaan Jäniksen vuoden. Jane Austenilta on valittu kirja Emma ja elokuvaversio Clueless, mikä huvittaa vaikka ei huono vaihtoehto olekaan. Nummelin mainitsee, ettei mukana ole sarjakuviin perustuvia elokuvia, vaikka niiden suosio onkin kovassa kasvussa. Nummelin on koonnut hyvän paketin ja jotkut unohdetut ihanuudet on muistettu, kuten Rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa.

Kirja on lukupaketti kirjallisuuden, elokuvien ja listojen ystäville. Kirjasta ja siihen tehdystä elokuvasta on kirjoitettu omat artikkelit. Nummelin tunnustaa, että on itse enemmän kiinnostunut elokuvatarjonnasta ja sen huomaa. Elokuva-artikkelit ovat mielenkiintoisempia ja niissä on mukana muun muassa kirjailijoiden mielipiteitä elokuvan teosta, kun taas kirja-artikkeleihin on kerätty faktat. Kaikki teokset, niin kirjat kuin elokuvat, on joskus suomennettu tai julkaistu Suomessa. Se ken listoja rakastaa, iloitsee myös lopussa olevasta kahdesta 50 setin lisälistasta.

Paula

Paula on fanaattinen lukija ja yhtä aikaa on yleensä niin kaunoa kuin kaiken maailman tietokirjallisuuttakin luettavana. Paula etsii aina erikoisia lukukokemuksia, mutta silti joitakin lempikirjailijoitakin löytyy. Lukemisen lisäksi matkustelu ja kaikenmoiset käsityöt kuuluvat rakkaisiin harrastuksiin. Kaikki vinkit »