Jo Walton: The Just City

The Just City

Jo Waltonin The Just City on vuonna 2015 julkaistu scifi-romaani aikamatkailijoista, jotka yrittävät rakentaa Platonin kuvaaman täydellisen valtion.

Kirjassa seuraat, miten kreikkalaiset jumalat päättävät valita joukon eri aikakausilla eläneitä ihmisiä ja lähettää heidät antiikin Kreikan saarelle rakentamaan Platonin ”oikeudenmukaista kaupunkivaltiota”. Tässä kirjassa on sellaista Jostein Gaardnerin Sofian maailman tunnelmaa, erityisesti kun henkilöhahmoina ovat Sokrates ja muita eri aikakausien filosofeja.

Romaanissa ei keskitytä niinkään kala veden ulkopuolella -tyyppiseen asetelmaan, vaan siihen, mitä erilaisia filosofisia ja käytännöllisiä implikaatioita olisi Platonin valtion kehittämisessä. Kirja edellyttääkin, että olet lukenut Platonin Valtion, jotta ymmärrät aivan kaikki viittaukset ja mitä tuleman pitää.

Luulisi, että scifi-kirja, joka käsittelee niinkin ihmeellistä konseptia kuin kreikkalaisen filosofin visioiman valtiomallin käytännöllistä rakentelua, olisi kevyt ja mielikuvituksellinen kirja. Mielikuvituksellinen ja ennalta-arvaamaton se on, mutta ei kevyt. Teoksessa käsitellään muun muassa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ja sen aiheuttamia traumoja.

Toki tässä on pohdintoja, mitä tarkoittaa olla ihminen ja olla tietoinen, sekä miten eritaustaiset hahmot yrittävät selittää itselleen ja muille sen faktan, että kreikkalaiset jumalat ovat oikeasti olemassa. Kirjan kärki on kuitenkin raskaimmissa filosofisissa kysymyksissä, kuten vapauden merkityksen pohtimisessa

Tämän romaanin suurin ongelma on sen keskittyminen filosofisiin kysymyksiin. Tässä ei ollut mitään voimakkaita tunteita herättäviä kohtauksia, paitsi toki raiskaus, joka ahdisti, mutta sellaisen tunteen herättäminen ei ole kovin vaikeaa. Tylsä tämä kuitenkaan ei ole, vaan melko viihdyttävä.

Romaanista puuttui suurempi emotionaalinen aalto, mikä voi johtua siitä, että tämä on sarjan ensimmäinen osa ja kirjailija vasta rakentaa pohjaa, jolla potkaista lukijan tunteellisiin nivuksiin. Voin kyllä sanoa sen, että tässä oli täydellisin synnytyskuvaus, jota olen koskaan lukenut. Sen verran yksityiskohtainen, että pystyin melkein ymmärtämään, miltä koko projekti tuntuu. Joten pisteet siitä!

Jo Waltonin The Just City on hyvä romaani, joka sekoittaa antiikin myyttejä, filosofiaa ja spekulatiivista tieteisfiktiota saumattomasti yhteen. Tämä on myöskin yksi aikuismaisemmista scifiromaaneista, joita olen pitkään aikaan lukenut ja ehkä ensimmäinen romaani, jossa näen selkeämmin naisellisemman otteen tiettyihin, erityisesti naisia koskeviin teemoihin.