Helen Monks Takhar: Kaikki mitä halusit

Kaikki mitä halusit

Kaikki mitä halusit on Helen Monks Takharin esikoisteos ja saavuttanut sellaiseksi ilmeisesti kohtalaisen paljon huomiota, sillä se on käännetty monille kielille ja meille suomeksikin heti ilmestymisvuonnaan. Sitä on kansiliepeissä verrattu esimerkiksi Gillian Flynnin Kiltti tyttö -romaaniin ja Nuori naimaton nainen -elokuvaan. Aika korkealla ovat siis nämä esikuvat, mutta verkkaisehkon alun jälkeen romaani vetääkin ihan hyvin mukaansa.

Katherine on 41-vuotias ja Leadership-nimisen lehden päätoimittaja. Hän saa uudeksi harjoittelijakseen 24-vuotiaan Lilyn, joka osoittautuu olevan lehden omistajan sisarentytär ja vallan lahjakaskin, ja näiden kahden ominaisuuden avulla Lily onnistuu raivaamaan tietään eteenpäin toimituksessa kuin Rambo viidakossa: nopeasti, tehokkaasti ja uhreista piittaamatta. Lilyllä on mainio taito manipuloida ihmisiä, ja jotenkin hän saa pauloihinsa ystävättömän ja itsestään yllättävän epävarman Katherinen. Katherine elää avoliitossa mukavan ja herkullisia aterioita valmistavan mutta tiheään tahtiin tissuttelevan Iainin kanssa; kummallakin puolisolla on taustallaan mahalaskun kokenut ura luovalla alalla ja he tuntuvat ymmärtävän toisiaan hyvin, mutta vähitellen häikäilemätön Lily tunkee lonkeronsa kaikkialle. Mitä hän oikein haluaa? Miksi naisille muodostuu omalaatuinen viha-rakkaussuhde, miksi Katherine haluaa kaikkien Lilyn mairealla hymyllä kätkettyjen hyökkäysten jälkeenkin luottaa tähän ja saada tästä itselleen uskotun, sellaisen oikean tyttöbestiksen? – Omissa lyhyissä kerrontajaksoissaan Lily puhuu koko ajan kostosta, mutta koston syy jää lukijalle pimentoon aivan viimeisille sivuille asti.

Kuten sanottu, kirja lähtee hieman hitaasti käyntiin eikä sen vetovoima oikein purrut ainakaan minuun ensimmäisten sadan sivun aikana, mutta kirjailija onnistuu lopulta tiivistämään tunnelmaa mainiosti. Katherinen ja Lilyn motiivit toiminnoilleen aukeavat vähä vähältä ja ovatkin kohtalaisen uskottavia; lisäksi loppukoukku onnistuu jonkin verran yllättämään, joten kokonaisuudessaan ihan kelpo trilleri ensikertalaiselta.