Harper Lee: Kaikki taivaan linnut

Kaikki taivaan linnut

Harper Lee nousi tietoisuuteen suoraan ensimmäisellä kirjallaan, Kuin surmaisi satakielen. Ilmestyessään se voitti Pulitzer-palkinnon. Kaikki taivaan linnut on enemmän tai vähemmän Kuin surmaisi satakielen laajempi versio. Siitä huolimatta että sitä markkinoidaan jatko-osana, kyseessä on enemmänkin käsikirjoituksen varhaisempi versio, jossa huomion keskipiste on kaksikymmentä vuotta Kuin surmaisi satakielen jälkeen.

Käsikirjoituksen oletettiin kadonneen, mutta löytyessään pankkiholvista vuonna 2014 ei kustantaja epäröinyt tarttua siihen. Kirjan julkaisusta nousi aikamoinen mediakohu, sillä kirjailija itse oli aiemmin todennut, ettei hän olisi koskaan julkaisemassa enää mitään. Kohua syntyi myös siitä, että kirjojen hahmojen luonteet ovat osissa tapauksista päinvastaiset.

Juoni seuraa parikymppistä Jean Louise Finchiä, joka palaa kotiinsa Maycombiin. Alkuosa kuvaa Finchin menneisyyttä ja hänen suhdettaan läheisiinsä. Suurimpana näistä on hänen ongelmallinen suhtautuminen isäänsä, josta on tullut vanha kärttyinen rasisti. Maycombissa Jean joutuu avaamaan silmänsä yhdelle Amerikan historian kivuliaimmista asioista, rotuerottelulle.

Aihepiirinä rasismi on edelleen varsin ajankohtainen. Kaikki taivaan linnut kuitenkin käsittelee aihepiiriä aivan erilaisista lähtökohdista kuin esimerkiksi Suomessa parhaillaan vellova yhteiskunnallinen keskustelu. Yhtä kaikki aihe on kivulias eikä missään nimessä yksioikoinen.

Niin paljon kuin minun tekisikin mieli ylistää tätä kirjaa, en oikein hyvällä omatunnolla sitä voi tehdä. Kirjassa nimittäin on paljon heikkouksia. Dialogi on kovin usein kömpelöä ja tarinaan mahtuu toistoa. Myös juoni on huomattavasti kehittyneempi Kuin surmaisi satakielessä. Se, miksi kustantaja tahtoi voimakkaan uudelleenkirjoituksen eri asiaan kohdistuvalla tarinalla on helppo ymmärtää.

Itselleni kirjan lähtökohdat ovat sen suurin kiinnostavuus. Kuin surmaisi satakielen on hiomaton timantti, josta tuli Yhdysvaltain yhteiskuntaan suuresti vaikuttanut klassikko. Kirjallisuustutkimuksen kannalta näiden kirjojen rinnakkain lukeminen on kiinnostavaa. Kirjoittamisesta kiinnostuneille kirjat myös muodostavat hyvän esimerkin eri versioiden välisestä uudelleenkirjoituksesta.