Rebecca Netley: Kalman kehtolaulu

Kalman kehtolaulu

Kalman kehtolaulu on Rebecca Netleyn esikoisteos, ja se voitti julkaisemattomille romaanisynopsiksille myönnettävän Exeter-palkinnon.

On vuosi 1860, kun Elspeth Swansome palkataan lastenhoitajaksi syrjäiselle saarelle. Hänen vastuullaan on Mary, yhdeksänvuotias tyttö, joka ei ole puhunut sanaakaan sen jälkeen kun tämän kaksoisveli menehtyi. Elspeth itse suree oman siskonsa menetystä, ja tuntee siksi samankaltaisuutta Maryn kanssa.

Maryn kuolemaan liittyy arvoitus, joka ei suostu jäämään pimentoon. Talossa on meneillään jotain järjellä selittämätöntä. Öisin on kuultavissa kehtolaulu ja eri huoneisiin ilmestyy esineitä.

Vaikka tarinan lähtökohdat ovat kauhukirjalle varsin tavanomaiset, Netleyn kerronta pelastaa paljon. Kalman kehtolaulu onnistuu luomaan hyvin paljon jännittäviä yksityiskohtia ja rakentamaan niillä pelottavan tunnelman. Sinällään kirja muistuttaa viime vuosituhannen kauhutarinoita yhdistettynä moderniin kerrontaan.

Kirjan suurin vahvuus on Elspethin näkökulmasta kerrottu kerronta, jonka kautta mysteeri tuntuu samaan aikaan koskettavalta, että pelottavalta. Kirjan muutkin hahmot ovat ihailtavan monisyisiä.

Kalman kehtolaulu on ensiluokkainen kauhutarina. Sitä voi suositella genren ystäville.