Carlos Da Cruz: Kalojen mitalla

Carlos da Cruz on pian kaksi vuosikymmentä Suomessa vaikuttanut ranskalaissyntyinen kuvittaja ja graafikko, jonka ensimmäinen kokonaan oma kuvakirja Eläinten mitalla ilmestyi vuonna 2016. Sitä seurasi vuonna 2018 ilmestynyt Dinosaurusten mitalla ja nyt pääsemme tutkiskelemaan vedenalaisia asioita Kalojen mitalla.

Vaikka itseltäni sarjan kaksi ensimmäistä osaa ovatkin jääneet huomaamatta, pystyn yksin tämän kirjan perusteella arvioimaan, mikä näissä lapsia niin kovin viehättää. Ne ovat erikoiset faktat ja mielenkiintoiset vertailut. Todellinen ahmatti, hauki, voi syödä päivässä kolmasosan painostaan ja hymyilee 700 hampaallaan. Sysisiipikala sen sijaan voi hypätä kerrallaan jopa 200 metriä, kun ihmisen pituushyppyennätys on vain 8,95 metriä. Kääpiömerihevonen taas hallinnoi kalojen hitausennätystä uiskennellen huippuhidasta puolentoista metrin tuntinopeutta. Etanakin taittaisi tämän matkan muutamassa minuutissa.

Kalojen mitalla on mielenkiintoinen ja kivan näköinen lasten tietokirja, josta kiinnostuvat varmasti kaikki, joita vedenalainen elämä kiinnostaa. Sen esittelemät reilut parikymmentä kalalajia ovat suurin osa ainakin minulle uusia tuttavuuksia, mutta kyllä joukkoon tuttujakin mahtuu. Enemmän asialle vihkiytyneet löytävät varmasti enemmänkin vanhoja kalakavereita ja muut oppivat paljon uutta. Kyllä näistä eväkkäistä juttuja riittäisi kerrottavaksi, jos ne onkeen sattuisivat nappaamaan.

Siis suosittelen ja tällä perusteella uskaltaisin arvata sarjan aiemmatkin osat tutustumisen arvoisiksi tapauksiksi.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »