Orson Scott Card: Kansanmurha

Jos kaipaat vakavia aiheita, tarjoaa Kansanmurha (englanniksi osuvammin Xenocide) pohdittavaa. Planeetta Lusitanialla aiotaan tuhota, koska siellä asuu koko ihmiskuntaa uhkaava virus. Harmi vain, että paikalliset elämänmuodot ovat riippuvaisia viruksesta… Tähtien sodassa ei mietitty moraalisia näkökulmia, kun Kuolontähti tuhosi planeettoja. Tässä kirjassa mietitään sitten siitäkin edestä.

Kirja on mielestäni nerokas. Tilanne ei ole missään nimessä mustavalkoinen, vaan hyvinkin mutkikas. Card luo joukon mielenkiintoisia ja persoonallisia henkilöhahmoja erilaisine tarpeineen ja pistää koko porukan miettimään varsin mielenkiintoisia metafyysisiä ja moraalisia kysymyksiä.

Vain yksi asia estää minua suosittelemasta tätä teosta kaikille heti. Kansanmurha on nimittäin jatko-osa, ja avautuu paremmin aiemmat osat lukeneille. Ei kuitenkaan syytä huoleen: aikaisemmat teokset, Ender ja Kuolleiden puolustaja ovat aivan yhtä hyviä, Ender jopa parempi. Enderiä lukemaan, siis, ja sen jälkeen tämän mainion teoksen pariin.