Teppo Eskelinen ja Inari Juntumaa (toim.): Kapitalismin sanakirja

Kapitalismin sanakirja

Kirja todellakin kertoo – sana kerrallaan – mitä kapitalismi on. Tätä voi lukea yhtä hyvin tietokirjana kuin oppikirjana tai pamflettina. Itse selailin tätä toiseen kertaan ihan huvikseni, koska osa selityksistä on kerta kaikkiaan nautinnollista kieltä. Kirja selittää 286 yhteiskunnan tärkeää käsitettä ja vaikuttavinta taikasanaa; se kertoo mistä ne ovat peräisin, mitä ne tarkoittavat ja miten voisi ajatella toisin.

Kirjassa on liikuttu aivan nykyajassa ja tarjolle tuodaan muun muassa määritelmät sanoille ”ajatushautomo”, ”inhimillisen kehityksen mittari” ja vaikka ”rajahyöty”. Joitakin näistä käytetään huolettomasti melkein mistä tahansa, toisista on ehkä aavistus niiden tarkoituksista tai pelkkä aavistus. Kirja onkin yllättävän mielenkiintoinen, terävä ja hauska lyhyine selvityksineen. Kirjassa käsitellään muun muassa politiikan, markkinoiden ja rahoituksen ydinkäsitteitä sekä joitakin tärkeitä henkilöitä ja vuosilukuja.

Kirja on mukavan kokoinen käyttää ja selvitykset ovat riittävän helppotajuisia jokaiselle. Suosittelisin jopa säilyttämään tätä pöydällä sanomalehteä lukiessa tai vastaavasti uutisia katsoessa. Usein itse luulee ymmärtävänsä tietyn sanan tarkoituksen asiayhteydestä, mutta varsinkin media temppuilee tälläkin. Lue siis tämäkin ja käytä kirjaa, luulet jälleen vähemmän.

Suosittelen kaikille kielestä ja yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneille, mediaa seuraaville ja itsekin joskus jonkun sanan tai käsitteen varsinaista, pohjimmaista tarkoitusta epäileville. Kirja on minusta myös mainio lahjakirja!

Kirjan kirjoittajaryhmään kuuluvat toimittajien lisäksi Elina Aaltio, Antti Alaja, Timo Miettinen, Tero Toivanen, Tere Vadén ja Matti Ylönen.