P. A. Manninen: Kapteeni Kuolio ja Tampellan sähköenkeli

Kapteeni Kuolio ja Tampellan sähköenkeli

Tampere kärsii myrskyn kourissa, on hiljaista. Samaan aikaan ikivanha robotti herää toimimaan ukkosen aikana roomalaisen kylpylän raunioissa, siis tietenkin Tampereella! Mutta kenet kutsuisit apuun? Ehkä et kuitenkaan kaupungin omaa supersankaria, Kapteeni Kuoliota ja hänen uskollista apulaistaan Kapteeni Kökköä… Tarvitaan hieman lisää asiantuntemusta ja sitä löytyykin odottamattomalta taholta. Kapteeni Kuolion tekninen tietämys on hieman rajoittunutta. Hän on kyllä pärjännyt muumioille, ihmissusille ja Mustalle Paaville, mutta robotti? Teknismekaaninen laite, joka nakkelee autoja pitkin kaupungin katuja, on hänellekin hieman liikaa.

P. A. Manninen tarjoaa nähtäväksi myös erilaisia vanhoja kellokoneistoja ja hämmästyttäviä mekaanisia laitteita, robottien ällistyttävää historiaa. Teos sisältää toki myös 1700-luvun teknisen sensaation; ulostavan ankan! Tarinat ovat yhtä ihmeellisiä kuin itse laitteetkin.

Kapteeni Kökön veli *köh* asuu hyvin tutunoloisessa huoneistossa, jota hallitsee eräs tunnettu kirjailija kokoelmineen. Tamperelaiset ja asianharrastajat tuntevat varmasti paikan välittömästi, muut ehkä vihjeiden perusteella. Onneksi miehellä on kuitenkin kirjoja, joista löytyy aina varmaa ja tehokasta faktaa kaikesta mahdollisesta sekä nimenomaan mahdottomasta. Miksi robotti kulkee kohti Tampellaa ja miksi se on hohtava? Onko sillä kuolemansäde ja miksi sitä luullaan enkeliksi? Miksi sillä on selkeästi sukupuoli?

Asiaan saat mahdolliset vastaukset vain lukemalla albumin. Tekijä hyödyntää taidokkaasti vanhaa balladia, mekaanisten laitteiden historiaa sekä kaupungintuntemusta (tamperelaisia taatusti ilahduttavat todella monet yksityiskohdat kaupungista). Näistä on koostettu tarina, jossa on sekä makaabereja että aivan loistokkaita kohtauksia, jokaiselle jotakin.

Itse olen aina pitänyt Kapteeni Kuoliosta – vaikka jo pelkän hahmon takia. Piirrosjälki on taatun vaihtelevaa ja omaperäistä suhmuisesta sateesta ja epämääräisistä hahmoista aina melko pikkutarkkaan sekä eleettömäänkin ilmaisuun asti.

Erittäin hyvää P. A. Mannisen laadukasta työtä tarjolla kaikille sarjakuvien kavereille.