Anni Nupponen: Kauheat lapset

Anni Nupposelta oli Steampunk! : Koneita ja korsetteja -kokoelmassa mielenkiintoinen novelli, jonka maailmaan Nupponen palaa nyt romaanimitassa.

Lukija heitetään suuremmin selittelemättä maailmaan täynnä rattaita ja koneistoja. Päähenkilö Trill Kimas asuu maatilalla, hoitaen synkronihäiriöistä puolisoaan Marikkia. Hänen äitinsä, ratasnero Adriana Kimas on virallisesti kuollut, mutta elää maan alla työmyyriensä ympäröimänä.

Ympärillä riehuu sisällissota. Kapinalliset ovat jossain kaukana, mutta vastarintaliikkeen taistelu tulee lähelle, kun tarkastaja Whyte saapuu eräänä päivänä tekemään tutkimusta Marikin oloista – noin nimellisesti, on ilmeistä että todellinen syy vierailulle on toinen ja liittyy tavalla tai toisella Trillin äitiin.

Kauheat lapset on vauhdikas romaani, jossa on lyhyessä mitassa mukavasti käänteitä. Tarina on mielenkiintoinen ja maailma myös. Kirjan ainoa isompi vika on sen epilogi, joka jätti minulle sen verran nuivan vaikutelman, että olisi ollut parempi, jos kirjassa ei olisi koko epilogia ollutkaan.