Juha Vesala: Kaulapantajahti

Kaulapantajahti on Juha Vesalan uusin kirja. Sain sen ihan uunituoreena ja luin nopeasti. Kirja on lapsille tehty ja sen juoni on hauskan jännittävä.

Rebekka, Elina ja Pekka ovat serkuksia, jotka ovat maalla mummon luona kesälomaansa viettämässä ja sattuvat löytämään kaulapannan. Se ei olekaan mikä tahansa kaulapanta, vaan sellainen, josta alkaa melkoinen jahti. Lapset laittavat löytämänsä kaulapannan mummon koiralle. Kesäinen maaseutumiljöö esittäytyy parhaimmillaan, kun jahdataan pantaa, koiraa ja mummoakin.

Jahtia johtaa kamala rosvo Sänki-Saarinen. Jännittävää on se, saako Sänki-Saarinen himoitsemansa arvokkaan kaulapannan itselleen. Mummon hyväsydämisyys meinaa olla välillä kapulana rattaissa, mutta kyllä kaikki kuitenkin päättyy ihan onnellisesti.

Kirjassa on aivan huikea kuvitus ja se on Liisa Koskelaisen ansiota.