Anja Nystén: Kemikaalikimara

Maailma on täynnä kemikaaleja, luonnollisia ja synteettisiä. Monet niistä aiheuttavat ihmisille harmia. Kemikaaleihin liittyy pelkoja ja niiden vaaroja sekä yli- että aliarvioidaan. Tämän kirjan avulla pystyy kenties tasoittamaan kauhisteluaan ja keskittymään oikeasti vaarallisten kemikaalien pelkäämiseen.

Anja Nystén on ammattitaitoinen kemisti, joka tuntee aihepiirin. Sen lisäksi Nystén osaa kirjoittaa taitavasti ja kansantajuisesti. Kirjan tyyli on suorastaan jutteleva, täynnä anekdootteja Nysténin omasta elämästä ja lähipiiristä. Apuna käytetään myös nettikeskusteluista poimittuja katkelmia ja vanhoja mainoksia, jotka kuvaavat hyvin sitä, kuinka suhtautuminen kemikaaleihin on muuttunut.

Kemikaalikimara ei ole pelkkää uhkailua tai säikyttelyä, vaan mukana on paljon hyviä ohjeita, kuinka kemikaalien kanssa tulee toimeen ja kuinka niitä voi käyttää turvallisesti. Tosiasiahan on, että maailma on täynnä haitallisia kemikaaleja, eikä ilman tule toimeen. Tämän kirjan neuvojen avulla on kuitenkin mahdollista vähentää omaa kemikaalialtistustaan. Kemikaalikimara kannattaa lukea.

1. Uskomatonta roskaa. Sain tämän kirjan lahjaksi, ja jos kirjan tekstejä noudattaisi – voisimme palata suoraan kivikaudelle. Anja Nysten rahastaa ihmisten peloilla ja pelaa tunteilla kirjoittamalla kohulehtien tapaan kuinka kemikaalit ovat vaarallisia. Asiahan on niin että mikä tahansa on vaarallista tässä maailmassa yliannoksina, alkoholi, sokeria ja suolakin.

Turhuuksien roviolle tämäkin tuotos.

2. Kas kun voikin saman kirjan kaksi ihmistä lukea erilailla! Minusta kun Kemikaalikimaran parhaita puolia oli sen tervejärkisyys ja kaikenlaisen tarpeettoman kohun ja pelottelun välttely.

3. Kirjasta en tiedä, mutta ainakin Anjan blogikirjoitukset ovat sen verta heikkotasoista ja kevyttä kamaa, että jätän käsiinietsimättä ja lukematta kyseisen kirjan.

Parempaan pitäisi kemistin kyetä, jos kerta muka ammattitaitoa on.

Ei osaa sanoa pyykinpesustakaan yhtään mitään järkevää kyseinen kemisti, pelkkää diiba-daabaa ja käskee vierailla Marttojen sivuilla.

Moisen neuvon olisin minäkin osannut kertoa plus pari muuta. Voinko siis ruveta käyttämään huippukemisti nimitystä itsestäni?

4. Minua kirjassa häiritsi eniten taitto, se oli jotenkin tosi raskas lukea, vaikka periaatteessa olikin selkeä. Mutta jostain syystä olen aina kokenut yhtään poikkeavat taitot yleensä uuvuttavina.