Jacques Bonnet: Kirjaston henget

Kirjaston henget on rakkaustarina kirjojen ystäville, rakastajille ja kumppaneille eli lukijoille. Kirjaston henkien sanoman ymmärtää vain todellinen kirjojen rakastaja.

Jacques Bonnet rakastaa kirjoja ja kirja käsittelee kirjojen hankkimista, lukemista ja järjestelemistä niin omalta kannalta kuin lainaten ja muistellen muita kirjarakastajia.

Uskon että kunnon kirjaharrastaja saa tästä kirjasta myös jotain konkreettista. Itse kirjasin monta hyvää sitaattia, listasin luettavia kirjoja ja päätin laskea omat kirjani. Mieleen muistui myös se yksi ja ainoa kirja joka muutossa hukkui, ja jota en ole vieläkään hankkinut uudestaan. Kirjaston hengissä pohditaan myös uutta digitaalista aikaa ja vaikka edistyksessä on puolensa, tulee digitaalisesta kirjasta puuttumaan selaamisen helppous ja ennen kaikkea tuoksu. Kirja sai myös syyllisyyden kirjojen keräilemisestä katoamaan ja teinkin listan kirjoista jotka pitäisi vielä hankkia.

Kirjaston henget ei ole maailman paras kirja ja välillä Bonnet sortuu innoissaan listaamaan asioita liiaksi ja intohimo hyytyy liialliseen analyysiin. Kirja kuitenkin osoittaa, että lukeminen on aina muodissa, vaikka kirjat eivät olisikaan ja se joka löytää itselleen ystävän joka pitää lukemisesta yhtä paljon kuin itse, on hyvin onnekas.

Paula