Sarah Lotz: Kolme

12. tammikuuta vuonna 2012 kolme lentokonetta tippuu ja jokaisesta onnettomuudesta jää henkiin vain yksi eloonjäänyt, kaikki pieniä lapsia. Neljännen koneen tippuessa salaliittoteoriat ovat valloittaneet sosiaalisen median kaikki kolkat ja maailma odottaa kauhulla vielä yhtä eloonjäänyttä. Mitä kaikki oikeasti tarkoittaa?

Kolme on kuin musta laatikko ja pelottavan todentuntuinen. Kuin lukisi huippusalaisia FBI-kansioita, jotka eivät kuuluisi tavallisen ihmisen käsiin. Kolme on haastavasti aivan uudenlainen kirja. Kirja koostuu raporteista, haastatteluista ja nettikeskusteluista. Kirjan kerronta on modernin erilainen.

Kolme avautuu pikkuhiljaa eikä mitään voi ennakoida. Kuitenkin itse tarina jää etäiseksi ja jännityksen luominen hieman vajaaksi. Suosittelen kuitenkin kaikille salaliittoteorioihin hurahtaneille.

Paula

1. 12. tammikuuta 2012 jää historiankirjoihin ”mustana torstaina”. Tunnin sisällä toisistaan tapahtuu neljä selittämätöntä lento-onnettomuutta. Matkustajakoneita syöksyy maahan Floridassa, Portugalin edustalla, Japanissa ja Etelä-Afrikassa. Jokaisessa onnettomuudessa kaikki kuolevat – paitsi kolme lasta, yksi kaikista muista koneista paitsi Etelä-Afrikkaan pudonneesta. Nämä suunnilleen samanikäiset lapset selviävät kaikki hyvin pienin vammoin todella tuhoisista onnettomuuksista.

Tämä kaikki saa tietysti salaliittoteoriat kovaan vauhtiin. Kuka on onnettomuuksien takana? Miksi lapset selvisivät? Oliko neljännessä koneessa lasta, joka selvisi onnettomuudesta? Onnettomuuksia tulkitsevat monet tahot omien tavoitteidensa edistämiseksi, kirjassa tilaa saavat eniten Amerikan raamattuvyöhykkeen kiihkouskovaiset maailmanlopunodottajat.

Kolme on rakenteeltaan kaukana perusromaanista. Se on kirja kirjan sisällä, Elspeth Martinsin Musta torstai, joka kertoo onnettomuuksista. Koska tämä kirjansisäinen kirja on luonnollisesti kirjoitettu kuvaamiensa tapahtumien jälkeen, se ikäänkuin olettaa lukijan tietävän, mitä on tapahtunut. Lukija ei kuitenkaan tiedä, vaan saa pikkuhiljaa selville, mitä lapsille tapahtui onnettomuuksien jälkeen. Tästä rakentuu sen verran jännitystä, että kirjaa sopii jännäriksi nimittää, kauhukirjaksi en Kolmea ihan laskisi, vaikka sellaistakin luokittelua näkyy.

Kirjan vetovoima riippuu pitkälti siitä, miten paljon sen omintakeisesti dokumentinomaisesta kerrontaratkaisusta pitää. Minä koin kerronnan esteeksi, joka esti kirjasta nauttimista. Vaikka yksikään henkilöistä ei oikeastaan onnistunut herättämään sympatioita tai mielenkiintoa ja vaikka kiihkouskovaisten kanssa nuhjattiin kirjassa aivan liikaa porukan kiinnostavuuteen nähden, jutun perimmäinen mysteeri oli sen verran mielenkiintoinen, että jaksoin loppuun. Toiset taas ovat kokeneet kirjan tyylin vetäväksi, esimerkiksi Kirjasirkus innostui tästä kovasti.

Kolme on mielenkiintoinen kirja, joka kompuroi jonkin verran omaan nokkeluuteensa. Minä olisin lukenut tämän ehkä kuitenkin mieluummin vähän perinteisemmällä tavalla kerrottuna.