Seppo Jokinen: Ajomies

Ajomies on taattua ja tuttua Seppo Jokista, joka tuo meille taas komisario Koskisen ratkomaan ongelmia.

Murhatun miehen löytää mies, jolla ei ole asiat ihan kunnossa. Hänestä olisi helppo tehdä syyllinen. Koskinen ei kuitenkaan usko siihen, koska hän on aina heikomman puolella. Tämä on yksi Seppo Jokisen kirjojen suosion syistä.

Ajomiehessä mennään kahta tarinaa rinnakkain. Murhatun miehen arvoitusta ja mitä aukeaa sitä kautta. Välillä ollaan jo Norjassa dopingsotkuja setvimässä. Hyvä veto, kun kotimaassakin niitä sotkuja jaksetaan vatvoa. Kuka on Rami Vannisen todellinen murhaaja, selviää ihan viime metreillä.

Sen sijaan alkuun epäillyn miehen elämä avautuu pikkuhiljaa lukijalle kirjaa lukiessa, kun Koskinen alkaa ottaa siitä selvää. Parasta onkin se, että asia selviää ja tulee päivän valoon ja moni mutka suoristuu.

Komisario Koskinen on lisäksi tullut isoisäksi. Hänen polvensa reistailee. Jännite työkaverin Ullan kanssa jatkuu, niin että lukija jo miettii, että joko nyt! Ei, pakko jäädä odottamaan seuraavaa Seppo Jokisen Koskinen-dekkaria.

Seppo Jokinen tarttuu hienosti aiheisiin, kipeisiinkin, ja tuo ne varsin luontevasti lukijan pohdittavaksi!