Seppo Jokinen: Komisario Koskinen äärirajoilla

Komisario Koskinen äärirajoilla

Komisario Koskinen äärirajoilla on tuhti paketti kaikille komisario Koskisen ystäville, sillä teoksessa on kolme jo aiemmin julkaistua kirjaa samoissa kansissa.

Seppo Jokisen kirjoissa seikkailee sympaattinen poliisi, komisario Koskinen, eronnut mies, joka työskentelee Tampereen poliisissa, Sorissa.

Hukan enkelit julkaistiin jo vuonna 2001. Teoksessa ollaan palvelutalossa, valokeilassa eri ikäiset ja eri tavalla vammautuneet ihmiset. Hukan enkelit ovat asukkaita Hukantupa -nimisessä palvelutalossa. Komisario Koskinen yrittää hölkkäämäällä päästä avioerostaan eroon ja joutuu sitten keskelle murhavyyhtiä, kun löytyy ruumis, joka on ollut pyörätuolissa. Joku ilmiselvästi vainoaa vammaisia, mutta miksi. Se selviää ihan viime metreillä. Hukan enkelit sai Vuoden Johtolankapalkinnon vuonna 2002.

Vilpittömässä mielessä ilmestyi vuonna 2003. Heti alkajaisiksi löytyy Tammerkoskesta ruumis, eikä siinä vielä kaikki, sillä maahanmuuttajanaisen veriteko samoihin aikoihin sekoittaa soppaa. Tero Mikael Järvinen tuijottaa tietokoneensa ruutua ja elää sen kautta. Internet on keino tehdä asioita. Komisario Koskinen pyöräilee ja ex-vaimo ottaa yhteyttä… Kaikki tuntuvat toimivan vilpittömässä mielessä.

Hiirileikki oli luettavana jo vuonna 2006. Tässä leikitään kissaa ja hiirtä, ihmissuhteilla, ikään kuin naispuolisilla “auervaaroilla”. Naiset haluavat kostaa omia kokemuksiaan uusien suhteiden kanssa. Komisario Koskisellakin on uusi suhde, joka ei ihan ota toimiakseen. Yksi kirjan aiheista on häpeä: onko häpeällistä etsiä itselleen seuraa? Sattuu puukotus, jonka kohteena on ihan tavallinen poikamies. Hiirileikki on huijausta ja hyväksikäyttöä…

Kaikki tarinat ovat kuitenkin niin jouhevaa Seppo Jokisen tarinointia ja komisario Koskisen elämää, että niitä voi lukea loputtomiin. Lisäksi Seppo Jokinen kuvaa Tamperetta niin, että tuntuu kuin pääsisi itsekin sinne.