Al Jourgensen ja Jon Wiederhorn: Kolmesti kuollut : minä ja Ministry

Kolmesti kuollut

Al Jourgensenin elämäkerran takakannessa mainostetaan kirjan ylittävän mainion Törkytehtaan sikamaisen tason. Reipas meno kirjassa onkin: Jourgensenin elämään on kuulunut yllin kyllin viinaa, huumeita ja seksiä. Näillä aineksilla rockhistoriikki ei voi epäonnistua.

Jourgensen syntyy Kuubassa varakkaaseen perheeseen, mutta perhe joutuu Castron vainojen vuoksi muuttamaan Yhdysvaltoihin. Lapsuus on Jourgensenin kertoman mukaan hankala ja enteilee tulevia vaikeuksia. Kirjaan on myös liitetty Jourgensenin isäpuolen haastattelu, ja osapuolten näkemykset eroavat toisistaan huomattavasti.

Jourgensenin nuoruus on jo sitten yhtä riehumista. Pitkähiuksinen Al-poika syö sieniä, käyttää huumeita ja varastelee autoja. Meno yltyy niin hurjaksi, että hänet lukitaan vuodeksi mielisairaalaan, mutta hoito ei saavuta toivottua lopputulosta. Mielisairaalan henkilökunta pitää hänet lääkepilvessä jatkuvasti, ja naispotilaiden kanssa on rattoisaa pelehtiä. Jourgensen luonnehtiikin vuotta yhdeksi elämänsä parhaimmista. Nuoruutta sävyttävät myös musiikki ja tappelut, jotka Jourgensen säännönmukaisesti häviää.

Herkeämätön halu löytää aulista naisseuraa vie Jourgensenin opiskelemaan opettajaksi, koska suurin osa opiskelijoista on naispuolisia. Menestyminen musiikkialalla riistää kuitenkin tulevilta lapsukaisilta melkoisen pedagogin.

Ministryn ja Jourgensenin muiden musiikkikokeiluiden suosio tuo Jourgensenille rahaa, mutta raha ei tuo mukanaan onnea. Jourgensenin huumeiden käyttö lisääntyy räjähdysmäisesti, ja eräällä kiertueella huumeille hankitaan hotellista jopa oma huone. Jourgensenin epätoivo ja ahdistus kasvavat Ministryn menestyksen rinnalla: elämä on yliannostuksia, väsymystä ja kuoleman toivomista. Ministryn Jourgensen kokee omaksi projektikseen, ja muita bändikavereita hän lähinnä irvii. Yhtyeen jäsenten välit ovat jäätävät, mutta musiikkia syntyy silti, vaikka edes Jourgensen ei ymmärrä, miten se on mahdollista. Ystäviä kuolee ja Jourgensenin sisäelimet saavat kestääkseen hirvittävää höykytystä, mutta Ministry-karavaani jatkaa kulkuaan.

Ministryn levytysprosessit ovat kaoottisia, kuluttavia sekä huumeiden ja ylenpalttisen riekunnan täyttämiä sessioita. On vaikea uskoa, että niistä on syntynyt The Land of Rape and Honey ja The Mind is a Terrible Thing to Taste -levyjen kaltaisia osumia. Jourgensen ei itse pidä vanhasta materiaalistaan. ”Vastenmielisyyteni juontuu siitä, millaisessa tilassa olin sitä tehdessäni”, hän toteaa.

Jourgensenin eritteiden täyttämää tarinaa virkistävät väliluvut, joissa Jourgensenin tutut kertovat lisää tarinoita eritteistä, huumeista ja seksistä. Varsinkin eräs asia nousee muiden yläpuolelle: Jourgensen eikä kovinkaan moni muukaan hänen tutuistaan ei tunne osaavan käyttää vessaa. Kun luonto kutsuu, kutsua ei voi vastustaa.

Jourgensenin kirja on paikoin hyvinkin hauska, eikä Jourgensen anna armoa sellaisille ihmisille, joista ei pidä. Julkkikset saavat osansa: Madonnan ominaistuoksu paljastuu, Robert Plant on pösilö, ja Marilyn Manson saa erään tarinan mukaan Jourgensenilta aivan erityistä rakkautta. Metallican pöyhkeät pojat pakenevat sellereitä ja Ice Cube Jourgensenin penistä. Myös seksikääpiö-termi tulee tutuksi. Valitettavasti. Välillä meno yltyy sellaiseksi porsasteluksi, että John Waterskin kadehtisi Jourgensenin käänteitä. Kolmesti kuollut on räävitön, traaginen ja häpeilemätön kirja.