Eero Pasanen: Kononen ja kunniavelka

Kononen ja kunniavelka

Martti Kononen viihtyy hyvin eläkepäivillä, varsinkin kun puolipäissään on tullut perustettua toiminimi Krunikan kameli, yksityisetsivätoimisto. Paha kyllä, ensimmäinen toimeksiantaja murhataan keskellä talvea. Pasilan poliisikin ja varsinkin vanha vihamies, Torsti Hämäläinen, etsiskelee Konosta, mutta mies on ehtinyt reissulle Meksikon kautta Kuubaan. Kaiken pitäisi olla upeaa. Konosen tapaan näin ei käy; häntä tunnutaan huijattavan paikassa kuin paikassa ja lopuksi iskee vielä turistiruikuli. Onneksi reittilento palauttaa Suomeen ja armaalle Sikariklubille, jossa järjestyy niin syötävää kuin varsinkin juotavaa.

Toimeksiantajan murha kuitenkin edelleen kismittää ja Konosen apuri Sumanen hoitelee kirjaimellisesti juoksevia asioita. Harmaa talous rehottaa, koska Virosta saa halvalla työntekijöitä, eikä työturvallisuudesta tarvitse välittää. Lisäksi vanha kettu, virolainen rötöstelijä on asettunut Suomeen pysyvämmin ja hoitelee ehkä vähän isompiakin rakennus- ja muita juttuja. Kononen on jo selvittämässä asiaa, kun myös Pasilasta puututaan jämäkällä kädellä toimiin. Harvinaista tämä onkin – yhteistyö poliisin valmiusyksikön ja Konosen kesken. Konosen kun piti vain maksaa kunniavelkansa murhatulle yksityisyrittäjälle. Kuin sattumalta Konosen ystävä, eräs poliisi Virosta, on myös astunut lauttaan ja on vakaasti mukana suunnitelmissa.

Kirjoittaja on jälleen yhtä vauhdissa kuin Kononen itsekin. Vaikka Konosen jalat eivät kävelemisestä pidäkään, aivot toimivat ripeästi ja huvittelu maistuu entiseen malliin. Keinot eivät aina ole aivan valoa kestäviä, mutta mikäpä maailmassa olisi. Kun jostain vielä löytyy hyvä sikari tai piipputupakkaa sekä vähän alkoholia, voi Kononenkin taas rentoutua raskaan matkustelun ja rikollisten kiinnioton jälkeen.

Tekijän kirjat ovat aina yhtä makusteltavia ja rentoja, Kononen yhtä epäintelligentti, ärtyisä ja omaleimainen – itse ainakin pidän näistä kirjoista ja suosittelen jälleen hieman erilaisten sankarien ystäville.