Eero Pasanen: Kononen käyttää järkeä

Eero Pasanen on kirjoittanut useamman romaanin rikostarkastaja Martti Konosesta. Tämä on ensimmäinen, joka sisältää pelkästään novelleja. Niissä kuvataan yksittäisiä tapauksia Konosen uralta. Romaanien tapaan myös novellit sisältävät suoraa toimintaa ja ovat teemoiltaan omaan makuuni melkein jopa liian miehisiä. Baareissa ei näiden pätkien aikana keritä istua ihan niin paljoa kuin aikaisemmissa kirjoissa, mutta melkein yhtä paljon kuitenkin.

Kirjan novelleilla ei ole mitään erityisen yhtenäistä teemaa. Yhdessä pidemmässä tekstissä Kononen muistelee armeija-aikaansa, joka on aiheena tälle sarjalle epätyypillinen. Se oli teemansa takia oikeastaan ainoa novelli, josta en erityisemmin pitänyt, kun en ole kiinnostunut armeijajuttuja oikeassakaan elämässä kuuntelemaan. Muissa novelleissa on siis edelleen ihmisiä, baareja ja rikoksia samaan tuttuun tapaan kuin aikaisemmissakin kirjoissa.

Ennakkoon vähän epäilytti, että voiko dekkari toimia novellipituudessa, kun en muista vastaavia teoksia aikaisemmin lukeneeni. Lopputulos ei ollut niin huono kuin mitä se olisi voinut olla, vaan oikeastaan aika hyvä. Paljoa ei kyllä tilannetta ehditä muutaman sivun aikana pohjustaa ja loppukin tulee yleensä aika yllättäen.

En oikein osaa päättää, että pidänkö enemmän näistä novelleista vai niistä aikaisemmista romaaneista. Edellisten kirjojen lukemisesta on kuitenkin sen verran aikaa, että olen jo kerinnyt unohtaa tunnelman suurimmaksi osaksi, joten voisin ehkä jopa sanoa, että novellit olivat vähän parempia.

Veera