Pirjo Iivonen, Tiina Kaarela, Lumi Karmitsa ja muut: Suuri suomalainen toivesukkakirja : lasten sukat

Viimeksi kun luin käsityökirjaa jämälangoista tehtävistä sukista, ajattelin, että juuri tämä se vielä puuttui neulekirjojen saralta. Mutta taas on Moreeni onnistunut keksimään uutta: nyt on tarjolla suuri suomalainen toivesukkakirja lasten sukista. Suurin osa sukista on toteutettu ihan perinteiseen tapaan neulomalla, mutta lisäksi mukana ovat virkatut tossut sekä kolme neulekinnastyötä.

Kirja sisältää 30 mallia suomalaisilta eturivin neulesuunnittelijoilta. Mukana on siis pitkälti tuttuja nimiä: Pirjo Iivonen, Tiina Kaarela, Lumi Karmitsa, Niina Laitinen ja monia muita. Tässäkin kirjassa näiden suunnittelijoiden omimmat piirteet tulevat selkeästi esille, joten uskoisin monen löytävän itselleen mieluisaa neulottavaa.

Kokoja on pikkuvauvasta alkaen aina pikkukoululaiseen asti ja malleja monenlaisia. Monissa on kirjoneuloen toteutettu erilaisia eläimiä ja muita otuksia, ovathan ne jotenkin hellyttäviä pienissä jaloissa. On etana, pupu, sammakko, gorilla, yksisarvinen ja tietysti ne pääkallot pikkuanarkistille.

On pakko sanoa, että ihan kovin montaa toteutettavaa mallia en löytänyt, vaikka lapsenlapsissa onkin kolme pientä villasukan tarvitsijaa. Vika ei niinkään liene kirjassa, vaan omissa mieltymyksissäni, jotka liikkuvat vähän hillitymmillä vesillä, mutta jonkin aikaa kirjaa tutkittuani löysin muutaman ihastuttavan: Niina Laitisen kaikki mallit, Anna-Karoliina Tetrin Puffit, Merja Ojanperän Teelikamenttenit sekä tietysti ihan pikkuruisen vauvan Untuvasukat, joiden yhdeksi käyttäjäkunnaksi suunnittelija Piia Maria Pekkanen on sydämeenkäyvästi kirjoittanut: ”Herkät pitsisukat sopivat myös taivassukiksi niille, jotka leijuivat pois jo ennen syntymäänsä tai heti sen jälkeen.” Niin, monenlaisten neuletehtävien eteen sitä saattaa joutua.

Joten löytyihän kirjasta ensilukeman jälkeen sentään monta miellyttävää mallia. Uskon, että näin käy muillekin.