Pirjo Iivonen, Tiina Kaarela, Annika Konttaniemi ja muut: Minun islantilaisneuleeni

Minun islantilaisneuleeni

Tämä kirja on ajankohtaisista ajankohtaisin! Niin suosituiksi ovat tulleet islantilaisneuleet, nuo rikkaita värejä ja kuvioita sisältävät kaarrokevillapaidat ja -takit. Olen lukenut sekä Facebookin neulontaryhmistä että muistakin viestimistä, miten monet ahkerat kädet ovat tikutelleet jopa parikymmentä islantilaisneuletta vuodessa ja miten aidot islantilaiset langat, nuo Léttlopit ja Álafosslopit, ovat loppuneet kaupoista valtaisan kysynnän takia ja niitä on jopa jonotettu. Kirjan tekijöinä on kahdeksan henkilön joukko maamme eturivin neulesuunnittelijoita: Pirjo Iivonen, Tiina Kaarela, Annika Konttaniemi, Niina Laitinen, Merja Ojanperä, Soile Pyhänniska, Anna-Karoliina Tetri ja Minttu Wikberg.

Islantilaisneuleet ovat melko paksuista langoista toteutettuja ja siksi kotimaassaan lähinnä päällysvaatteita, niin lämpimiä ne ovat kirjoneulepintojensa ansiosta. Paksusta langasta neulominen merkitsee myös suhteellisen nopeasti valmistuvaa vaatetta; ehkäpä siinä on yksi tämän neuletyylin suosion salaisuuksista. Kirjan kahdeksantoista mallia ovat hyvin moninaisia: osa niitä perinteisiä, osa moderneja, joissa kaarroketta pitkin kulkee vaikkapa pyöräilijöiden jono. Myös neulomissuunta vaihtelee, niin että jotkut mallit on neulottu alhaalta vyötäröltä ylös, osa taas päinvastoin kaula-aukosta alas. Noiden alussa mainittujen aitoislantilaisten lankojen lisäksi on käytetty usein muun muassa kotimaista Novitan Icelandic Wool -lankaa, joka on tietenkin helpommin saatavilla.

Tällaiselle innokkaalle kirjoneuleiden ystävälle kyseessä on vallan herkullinen kokoelma. Aloin pian kirjan saatuani neuloa yhtä sen harvoista miesten malleista eli Pirjo Iivosen Sammalpolku-paitaa, joka lukeutuu malliltaan niihin moderneihin näkemyksiin. Ohje on sinänsä kyllä Iivosen tapaan selkeä, mutta olin havaitsevinani siinä joitain virheitä – tai sitten kysymys oli omasta puutteellisesta käsityskyvystäni… No niin tai näin, Minun islantilaisneuleeni on korkeaa Moreeni-kustantamon tasoa, kaunis kuin taidekirja ja siis ehdottomasti tarpeellinen.