Merja Ojanperä: Ihanaa Islannin villasta : Uudet ideat

Ihanaa Islannin villasta

Merja Ojanperä on tähän mennessä tullut tunnetuksi lähinnä kivoista villasukkamalleistaan, joita onkin ilmestynyt jo useamman kirjan verran, muun muassa Sydämellinen sukkakirja (2018), Rakkaudesta villasukkiin (2020) sekä Pitsisukkien taikaa (2021). Hänkin on nyt tullut mukaan suuren suureen kaarroke- ja islantilaisneulevillitykseen, ja hyvänlainen hänen panoksensa tähän skeneen onkin.

Kirja sisältää 16 neulemallia, 15 Léttlopi- ja Álafosslopi-langoille, ja yhdessä on sitten kokeiltu kotoista Novita Icelandic Woolia. Kyseisten lankojen, etenkin noiden islantilaisten, värikartat ovat hurmaavia, ja täytyy sanoa, että sellaisia ovat myös Ojanperän niistä suunnittelemat villapaidat. Ei ihme, että islantilaisneuleiden korkeimmalla aallonharjalla islantilaiset villalangat olivat niin vähissä kaupoista, että niitä ihan jonotettiin.

Ojanperä on onnistuneesti yhdistänyt islantilaisia ja perisuomalaisia piirteitä kuvioissaan. Jotkut niistä ovat tosin minun silmiini vähän turhankin naturalistisia kukkia ja marjoja ja sydämiä, mutta sehän on makuasia.

Kaikki kirjan puserot on mitä ilmeisimmin suunniteltu naisille, vain yksi miesmalli vilahti kirjan herkän kauniissa kuvituksessa. Ehkäpä nuo äsken mainitsemani kuviotkin tekevät malleista hieman naisellisia, mutta jotkut soveltuisivat minusta hyvin miehellekin. Mitoitukset ovat kyllä naisten mukaan tehty, mutta ainakin XL-koosta saisi sutjakanpuoleiselle miehelle komean paidan, kunhan tarkistaa hihan ja helman pituuden. Tämä olisi tietysti monen neulojan mielestä paljon helpompi tehdä, jos puserot olisi neulottu ylhäältä alaspäin, mutta Ojanperä on toteuttanut kaikki työt helmasta ylöspäin. Tiedän, että tämä on aihe, joka jonkin verran jakaa neulojia, mutta oikein taitavat tekijät osaavat soveltaa mallit myös toiseen suuntaan.

Ohjeet ovat selkeän tuntuisia ja kaavakuvat riittävän isoja. Lopussa – olisi ehkä voinut olla alussakin – on oikein informatiivinen vinkki- ja tekniikkaosuus sekä luettelo lyhenteistä. Kuten jo mainitsin, kuvitus on kaunista ja lähes taidekirjanomaista. Tarpeellinen kirja siis näinä kylmenevinä syksyn iltoina!