Merja Ojanperä: Sydämellinen sukkakirja : kirjoneuletta ja pitsiunelmia

Sydämellinen sukkakirja

Merja Ojanperä on ihastuttanut villasukkien neulojia jo kahdella kokoelmalla, Kauneimmat villasukat ja Näyttävimmät villasukat. Tämä uusi Sydämellinen sukkakirja sisältää 20 ohjetta, joista suuri osa on Ojanperän esipuheen mukaan syntynyt jo aiempia kirjoja laadittaessa. Nyt kirjailija kertoo pyrkineensä monipuolisuuteen, ja mallit ovatkin selvästi vähemmän romanttisia kuin kahdessa aiemmassa kirjassa, joskin romantiikan ystäville on edelleen tarjolla pari sievää mallia, kuten vaikkapa polven yli ulottuvat Runotyttö-sukat.

Tämä pyrkimys monipuolisuuteen onkin tuottanut ihan käyttökelpoisen malliston. Kuten alaotsikko kertoo, mukana on sekä pitsi-, palmikko- että kirjoneuleita ja myöskin niiden yhdistelmiä. Varren pituudet vaihtelevat nilkkapituisesta ylipolvensukkiin ja kaikkeen siltä väliltä. Valinnan varaa siis on.

Kirjan alussa on jälleen kätevä listaus keskenään vaihtokelpoisista langoista paksuuden mukaan ja joitakin yleisiä neulevinkkejä. Mallien vaikeustasot ovat vaihtelevia, joten sekä aloittelijat että pidemmälle ehtineet löytänevät itselleen sopivia töitä. Joistakin kirjan malleista olin aavistavinani kovasti toisen sukkagurun Niina Laitisen vaikutteita, mutta eihän meistä kukaan tyhjiössä elä. Etenkin kirjan iloisten kirjoneulemallien vuoksi tämäkin teos kuuluu ehdottomasti neulekirjahyllyyni.