Mary Jane Mucklestone: Fair Islen neulemallit

Fair Isle -neulonta on Shetlannista kotoisin oleva 300 vuoden ikäinen kirjoneuletyyppi, jota on perinteisesti käytetty miesten neuleissa shetlanninlangasta neulottuna. Tyyli sai 20-luvulla huomattavaa julkisuutta, kun Walesin prinssi, myöhemmin Englannin kuningas Edward, käytti sillä neulottuja puseroita julkisuudessa. Nykyään Fair Isle -tekniikka on norjalais- ja islantilaisneuleiden ohella suosituimpia perinteisiä kirjoneuletyyppejä. Se muodostuu pitkänomaisista raidoista, joissa käytetään aina vain kahta väriä kerrallaan.

Mary Jane Mucklestone on tehnyt merkittävän työn kerätessään kokoon peräti 200 erilaista mallia. Jo niiden selaileminen tuottaa neulojalle iloa, niin harmonisia ovat värit ja kuviot. Jokaisesta mallista on tarjolla mustavalkoinen kaavio, värillinen kaavio sekä värimuunnelmakaavio. Lisäksi mukana on useita eri mallien yhdistelmäehdotuksia. Tätä kautta vaikeankin näköiset kuviot aukeavat lukijalle helposti.

Kirja ei sisällä varsinaisia neuleasumalleja, mutta alussa on annettu ohjeet niiden suunnittelemiseen. Tämä vaatii neulojalta tietysti vähän kokemusta. Lisäksi Mucklestone antaa yleisiä ohjeita perusneulontatekniikoihin, kuten lisäyksiin, kavennuksiin, kappaleiden yhdistämiseen ja virheiden korjaamiseen. Suomennos on selkeä ja helppolukuinen.

Fair Islen neulemallit on mielestäni välttämätön jokaisen perinne- ja kirjoneuleista kiinnostuneen hyllyssä.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 868 tilaajan joukkoon!