Martin Storey: Rakkaat neuleet : 25 ajatonta mallia Pohjolasta

Neulekirjoja ilmestyy melko tasaisesti joka syksy ja kevät. Tämän syksyn Kustannus-Mäkelän uutuus on Martin Storeyn Rakkaat neuleet. Mitä se tuo neulekirjallisuuteen?

Kirjan alaotsikkona on 25 ajatonta mallia Pohjolasta, ja näin ollen sen kirjo- ja kuvioneulemallit tulevat pääasiassa Skandinaviasta ja Shetlannista, unohtamatta Irlannille ominaisia Aran-neuleita. Kirjo- ja kuviomalleja on suurin piirtein puolet molempia. Pitkään jatkuneen kuvio- ja pitsineulekauden jälkeen on ainakin minusta ilahduttavaa Fair Isle -kirjomallien runsaus; ilmeisesti Fair Isle on tulossa uudelleen muotiin, koska ennakkotietojen mukaan myös Moreenilta on syksyn kuluessa ilmestymässä Fair Isle -neulekirja. Nämä mallit ovat yltäkylläisen värikkäitä ja näennäisestä monimutkaisuudestaan huolimatta helppoja neuloa, koska niissä käytetään yleensä vain kahta väriä kerrallaan ja mallikerrat ovat lyhyitä.

Myös pitsi- ja pintaneuleita on muistettu. Palmikkoneuleet ovat nekin tässä kirjassa helppoja toteuttaa, esimerkiksi kaikista monimutkaisimmat Aran-kuviot on jätetty pois. Erikoista malleille on se, että kaikkien pitsi- ja pintaneulemallien ohjeet on toteutettu ainoastaan sanallisesti: kaavioita ei ole. Tämä saattaa vannoutuneesta pitsineulojasta tuntua oudolta, mutta eihän kaavioidenkaan seuraaminen kaikille ole aivan yksinkertaista.

Ohjeista löytyy pipoja, huiveja, sukkia, tyynyjä ja laukkuja – ja luonnollisesti englantilaisille niin tyypillinen kuumavesipullon suojus! Ohjeissa huomiotani kiinnitti se yksityiskohta, että niin pipoissa, kaulureissa ja jopa sukissakin oli suosittu pitkillä puikoilla neulomista, jolloin valmiiseen neuleeseen tulee sauma: tätähän meikäläisissä ohjeissa on nykyään vältetty ja työt on toteutettu pyörö- tai sukkapuikoilla. Kokenut neuloja pystyy kyllä varmaan muuntamaan ohjeet itselleen mieluisammiksi.

Kaikissa ohjeissa käytetään Rowanin lankoja: niiden laajoista värikartoista löytyykin varmasti kaikkia miellyttävät värit.