Ilona Pietiläinen: Koti lehvistön varjossa : Rintamamiestalon uusi elämä

Mietin jonkin aikaa, vinkkaisinko tätä kirjaa vai en, sillä se ei todellakaan ollut sitä mitä olin odottanut. Ei tuntunut kuitenkaan reilulta tuomita kirjaa sen vuoksi, että olen itse hyvin eri linjoilla rintamamiestalojen entisöinnin suhteen.

Koti lehvistön varjossa on nimittäin ensisijaisesti sisustus-, ja kahvipöytäkirja, ei remonttiopas, ja sellaisena se toimiikin mielestäni oikein hyvin. Harvoin olenkaan nähnyt yhtä visuaalisesti kaunista kirjaa. Kirjaa on hyvin vaikea määritellä mihinkään tiettyyn kategoriaan, sillä siitä löytyy rintamamiestalon remontin ja sisustuksen lisäksi myös paljon muuta, esimerkiksi reseptejä, askartelu-, ja koristeluvinkkejä ja myös muunlaisia koteja. Kun olin päässyt yli tuohtumuksestani sen vuoksi, että remontin jälkeen vanhasta talosta oli jäljellä vain ulkoseinät ja hella-leivinuuni, vietin useamman illan ihailemalla kirjan taidokkaita kuvia ja kaunista tunnelmaa.

Kyllä kirjasta ihan oikeita sisustusvinkkejäkin löytyy muun muassa maalien värisävyjen suhteen, mutta enemmän kokisin kirjan eräänlaisena kauniisiin asioihin inspiroivana kahvipöytäkirjana. Kirjan takakannen lupaamaa remontin etenemistä pala palalta ja valmiiseen taloon tutustumista en siitä löytänyt, mutta olen varma että sisutuskirjojen ystävät voivat viettää teoksen kanssa monia inspiroivia hetkiä. Itse muuten testasin kirjassa ollutta sydänsurujen kakun reseptiä, ja se toimi mainiosti.

Salla P.

1. Moi!
    Mää luulin löytäneeni juurikin remonttioppaan, mutta hyvä että luin tän arvostelun ni en menny kirjastoon pettymään! 🙂 Onko sul tiedossa mitään rintamamiestalojen remontointiin littyviä kirjoja?
    -Meri

2. Kohdalleni ei vielä ole osunut Panu Kailan Talotohtorin voittanutta kirjaa, mutta sen lisäksi hyviä vinkkejä on mm. Rakkaat vanhat puutalot-kirjassa, jonka olen myös arvostellut tänne sekä Perinnemestarin remonttikirjassa. WSOY:lta ilmestyy myös keväällä Perinnemestarin Rintamamiestalo-niminen kirja, jota itse odotan innolla.