Maija Kajanto: Mittoja ja tilaustöitä

Chick lit on minulle kirjallisuudenlajina sen verran vierasta, että päätin oikein tutkia Wikipediaa selvittääkseni onko Maija Kajannon esikoisromaani varmasti tätä genreä, ja kyllähän se periaatteessa täytti vaatimukset.

Päähenkilö Titta on menestyvä nuorehko nainen, mainostoimiston projektipäällikkö, ja tarina sijoittuu aluksi Helsinkiin – joka ei nyt ehkä ole yksi maailman suuria metropoleja, kuten Wikipedia-artikkeli määritteli lajin yhdeksi tunnusomaiseksi piirteeksi. Puhumattakaan sitten Porkkalanniemestä, jossa tapahtuu suuri osa kirjan keskeisistä ihmissuhdekuvioista.

Titta Jokisalo elää hektistä elämää, työt painavat päälle, viikonloppunakin pitää tutkia työsähköposteja ja miettiä erinäisiä mainoskampanjoita ja niiden toteuttamista. Jossain välissä on juuri ja juuri aikaa muutamille naisystäville ja joogavegaanille poikaystävälle. Sitten Titta saa tiedon, että lapsuuden rakastettu mummola, taatan torppa eli isoisän aikoinaan rakentama rintamamiestalo Porkkalanniemessä on joutunut huonoon kuntoon vesivahingon takia, eikä hän malta jättää asiaa sikseen, vaan ryhtyy remontoimaan taloa olemattomalla vapaa-ajallaan. Remonttireiskaksi löytyy komea Mika, joka tekee melko kohtuullisen kustannusarvion noin vain ruutupaperille, ja näin ryhdytään toimeen. Kuivauskone hurisee päivät pitkät, Mika nikkaroi ja repii muovimattoa lautalattian päältä ja Titta moppaa ja luuttuaa ja keittää ruokaa. Työpaikalla paine kuitenkin kasvaa, ja pian Titta joutuu tekemään suuria ratkaisuja elämänsä suhteen.

No, juoni on tietenkin kovasti ennalta-arvattava, mutta muutaman mukavan koukun Kajanto on saanut siihen mukaan. Lisäksi hän on ihan mestarillinen kuvatessaan vaikkapa työpaikalla vierailevan lipevän konsultin kapulakieltä ja mainostoimiston tohinaa muutenkin. Kirjan nimi on minusta vähän outo, eikä oikein lukemaan houkutteleva, mutta mielellään tämän romaanin luki sellaisena kevyehkönä välipalana, joita useimmat lukijat tarvitsevat.