Pirkko Vekkeli: Kristiina Halkola : Jos rakastat

On täysin subjektiivista, kuka on niin kiinnostava ihminen, että hänestä kertova elämäkerta jaksaa kiinnostaa lukijaa. Omalla kohdallani Kristiina Halkola ylittää kiinnostavuuskynnyksen reippaasti ja oletettavasti en ole ainoa. Tässä kohtaa tekisi mieli todeta pelkästään, että ihana ihminen ja ihana kirja. Olisi tehnyt mieli antaa tämän odotella lukupinossa vähän kauemmin, mutta toisaalta olisin halunnut ahmaista tämän heti ja kerralla.

Halkola on ehtinyt tehdä monenlaista vuosien varrella: ainakin elokuvia, teatteria, politiikkaa ja järjestötoimintaa. Kirjassa käsiteltiin kaikkea monipuolisesti ja siitä tuli kunnon tietopaketti oman aikansa kulttuurihistoriaa.

Mielestäni on huomattavasti mielenkiintoisempaa lukea elämäkertaa, jossa kirjan kohteena oleva henkilö on ollut itse mukana sen teossa. Ihan loppuun asti elämäntarinassa ei tietenkään päästä, jos henkilö on hengissä, mutta aina se ei olekaan pääasia. Teksti on kirjoitettu epävirallisella tyylillä ja kulkee sujuvasti, joten myös sikäli kirja oli mukava luettava.