Jo Nesbø: Kukkulan kuningas

Roger Brown on headhunter, kykyjenetsijä Oslon parhaimmassa rekrytointiyrityksessä. Kaikki, joita hän suosittelee johonkin tehtävään, myös palkataan siihen. Hän on paras lajissaan, kukkulan kuningas. Lisäksi hänellä on kaunis ja älykäs vaimo, loistelias talo – lähes kaikki, mitä mies voi toivoa. Pikku ongelmia, suorastaan pulaa silkasta rahasta, on leveän elämän ja vaimon uuden taidegallerian rahoituksessa, mutta sen hän järjestelee ikioman harrastuksensa avulla. Harrastuksen, joka lopulta koituu monen kohtaloksi.

Roger on jälleen rekrytoimassa uutta miestä erääseen tehtävään ja kuin sattumalta tämä ilmaantuu vaimon gallerian avajaisiin. Haastattelukin sujuu mainiosti ja miehellä on myös jotakin, jota Roger kiihkeästi tarvitsee, jotakin harrastukseensa liittyvää. Koska aikaa on niukalti, hän toimiikin nopeasti ja asia hoituu. Jotakin menee kuitenkin pieleen…

Seuraa kiihkeä ihmismetsästys, Roger joutuu pakenemaan tappajakoulutuksen erityisjoukoissa saanutta miestä eri tavoin ympäri Osloa ja sen lähiseutuja. Hän tutustuu maanviljelijöihin, ulosteeseen, tappajakoiraan sekä paikallisiin poliiseihin. Siitä huolimatta hän ei lannistu, ei kyllä mieskään – vain yhden on mahdollista jäädä henkiin. Taistelu käy yhä oudommaksi ja jännittävämmäksi, kunnes lopuksi kaikelle lyödään piste. Mukaan on sotkeentunut useampiakin ihmisiä jo tässä vaiheessa ja tilanne on todella omituinen. Poliisi antaa asiasta oman loppuselvityksensä, jonka jälkeen lukija voi vain jäädä ihmettelemään, mistä oikein olikaan kyse.

Kirja on hyvä ja erilainen trilleri, jännäri ja toimintaakin täynnä oleva, varsin kieron oloinen opus. Loppuratkaisu on kekseliäs ja mielikuvituskaan ei riitä ymmärtämään, miten kaiken on voinut toteuttaa siten kuin se on tehty. Suosittelen trillerien, jännärien ja merkillisten tarinoiden ystäville. Niin, paha ei ehkä aina saa juuri sitä palkkaansa, mikä meillä ehkä on mielessä. Outoja ja jännittäviä hetkiä kaikille!

1. Nesbö on parhaita dekkaristeja tällä hetkellä. Tätä en ole lukenut, mutta kaikki muut (3 tai 4) mitä olen lukenut, ovat olleet erinomaisia.

2. Minäkin pidän Nesböstä ja tämä oli kyllä niin kiero, että ihastutti! =D

3. Tämä meni yhdellä istumalla. Erinomainen jännäri. Toi jotenkin mieleen Torgrim Eggenin, sillä tässäkin ikään kuin ajauduttiin yhtäkkiä keskelle aivan erilaista toimintaa ja tarinaa kuin mitä aluksi luuli lukevansa.