Timo Sandberg: Kuolontuoksu

Kuolontuoksu

Lahtelainen komisario Erkki Heittola on ratkonut rikoksia jo useassa Timo Sandbergin kirjassa. Niistä viimeisin on Kullanhuuhtoja vuodelta 2019. Sand­berg on ollut viime vuosina erittäin tuottelias; hän on julkaissut kirjan vuodes­sa ja kaksi parhaassa. Heittola-sarjan lisäksi hän on kunnostautunut Suomen historiaan sijoittuvilla poliisi Otso Kekistä kertovilla dekkareilla, joista ensim­mäinen oli palkittu Mustamäki (2013).

Tällä kertaa on siis päästy jälleen lahtelaisen Heittolan seuraan. Hän saa rat­kottavakseen paitsi vuosien takaisen naissurman myös kaksi peräkkäin ta­pahtuvaa nuoren naisen murhaa, joista ensimmäisessä uhrin ruumis löytyy Lapakiston luonnonsuojelualueelta lautarakennelman alta ja toinen mytäjärve­läisen uimapaikan rannasta.

Kummankin tapahtumapaikan lähistöllä on havaittu salaperäinen mies, ja lu­kija saa pian ymmärtää, poliisit eivät, että kyseessä on romanttisella nimellä siunattu entinen merimies Kauno Kuohuvirta. Kaunolla on harvinainen erikois­ominaisuus: hän pystyy haistamaan jo matkan päästä ihmisten käyttämiä mahdollisia hajuvesiä ja myös heidän ominaistuoksujaan. Rikoksen selvittä­minen osoittautuu luonnollisesti vaikeaksi, eikä Kaunoakaan tahdota tavoittaa millään, vaikka hänestä on useita silminnäkijähavaintoja. Kauno pakenee taita­vasti poliiseja. Mutta onko hän todella murhaaja?

Samaan aikaan Heittolan yksityiselämässäkin kuohuu. Hänen avovaimonsa ja työtoverinsa ylikonstaapeli Taru Lund on – lukijan mielestä aiheestakin – när­kästynyt Heittolan Lapin-retkistä toisen naisen kanssa. Eipä Tarukaan ihan yksin ole aikaansa viettänyt, mutta kumpikin vakuuttaa toiselle suhteiden ol­leen aivan viattomia.

Kyllä Sandberg osaa dekkareita kirjoittaa pitkällä kokemuksellaan. Hänen kie­lensä on sujuvaa ja rikosjuonikin ihan taitava, mitä nyt ehkä pikkuisen ennalta-arvattava. Pidin kovasti myös lahtelaisesta paikallissävystä, vaikka en kaupun­kia sinänsä itse tunnekaan. Minusta suomalaiset dekkaristit ovat tässä yleen­säkin mainioita, ajatellaan vaikkapa Eija Piekkaria, joka kirjoittaa myös Lah­desta, sekä Seppo Jokisen Tamperetta ja Jaana Lehtiön Porvoota.

Ehkä kuitenkin pidän hiukan enemmän Sandbergin Mustamäki-sarjasta, kos­ka se on jollain lailla erityinen, vaikka historiallisen dekkarin kirjoittajia on mui­takin. Heittola-sarja on niin sanotusti hyvää perustavaraa, jolle varmasti aina löytyy lukijoita.