Elina Backman: Kun kuningas kuolee

Tartuin uudenuutukaiseen esikoiskirjaan, joka heti alusta asti piti otteessaan. Oli jännitystä ja ripaus romantiikkaakin.

Saana Havas on saanut lopputilin toimittajan työstään ja lähtee Hartolaan tätinsä Inkerin luokse. Siellä hän alkaa penkoa 30 vuoden takaista selvittämätöntä murhamysteeriä, jossa nuori tyttö, Helena, löytyi Tainionvirrasta. Saana kiertelee pitkin Hartolaa ja haastattelee ihmisiä ja hänelle alkaa pala palalta valjeta, mitä tapahtui 30 vuotta sitten. Helena ei ollut ainoa, sillä oli vielä Lea, joka oli vain kadonnut!

Hartolan paikkoja kuvataan hyvin ja varmasti paikalliset pääsevät vielä paremmin maisemaan.

Välillä ollaan vuodessa 1989 ja Helenan vinkkelissä. Miten nuori tyttö myy mansikoita ja vie niitä kartanolle. Tapaa nuoren pojan ja ennen kuin rakkaus kunnolla syttyy, kaikki on jo ohi.

Suomenlinnasta löytyy polttomerkitty ruumis ja tätä tapausta tutkii poliisi, Jan Leino, työparinsa Heidin kanssa. Jan on Helsingissä, jossa Saanankin koti sijaitsee. Saana ja Jan ”saatetaan” yhteen, koska kumpikin on sinkku ja ystävän mielestä he sopisivat toisilleen. No, he alkavat tapailla ja ihan heti ei selviä se, että kumpikin tahollaan tutkii samaa tapausta.

Kun menneisyys ja nykyisyys alkavat kohdata, tilanne muuttuu erityisen jännittäväksi. Kuka on murhien takana, vanhojen ja uusien. Melkoinen vyyhti, joka purkautuu pikkuhiljaa ja lukijaa kaiken aikaa mukana tiukasti pitäen.

Elina Backman osaa taidon juonia tarinaa ja kuvata ihmisiä niin, että tuntuu aivan siltä, kuin olisi ollut Saanan ja Janin vierellä, jännittänyt sitä, miten tässä tulee käymään.

Kun kuningas kuolee on dekkarisarjan aloitusjakso, joten jään innolla odottamaan seuraavaa!