Elina Backman: Ennen kuin tulee pimeää

Ennen kuin tulee pimeää

Nyt on käsissäni Elina Backmanilta jo kolmas jännäri Ennen kuin tulee pimeää. Esikoinen oli pääosin Hartolaan sijoittuva Kun kuningas kuolee. Sen jälkeen ilmestyi Helsinkiin sijoittuva Kun jäljet katoavat. Nyt on sitten jätetty kun-sana alusta pois ja siirrytään Lappiin ja siellä Inariin.

Saana Havas on toimittaja ja tekee podcasteja. Hän sai vinkin, että aikoinaan Inarissa oli murhattu nuori tyttö, jonka murha oli jäänyt selvittämättä. Hän sai kutsun tämän murhatut tytön siskolta. Tokihan Saanaa kiinnostaa asia, joten hän lähtee sitä tutkimaan. Hän vuokraa mökin, josta käsin tekee sitten tutkimuksia. Vaan eipä aikaakaan, kun hän huomaa, että hänen mökillään on käyty ja tapahtuu muitakin asioita, joista voisi ajatella, että nyt ei Saanan tiedusteluista oikein pidetä.

Saanan poikaystävä, rikospoliisi Jan Leino jäi Helsinkiin. Vaan kun tapahtuu niin, että Inarissa katoaa nuori tyttö, jää vain tulematta töihin ja kukaan ei tiedä mitään, niin Jan pääsee Inariin ja Saanan luokse. Ei siis mitään romanttista settiä, koska onhan kyseessä jännitysromaani, mutta ihan pikkasen. Kuvio on kuitenkin mielenkiintoinen: aikoinaan on murhattu nuori tyttö ja kun sitä aletaan penkoa, tapahtuu lähes samanlainen murha. Onko kyseessä sama murhaaja vai matkiiko joku?

Kaikenlaista tapahtuu ennen kuin vyyhti alkaa selvitä, mutta niin on jännät paikat, että yhtään ei sovi ihmetellä, että Elina Backman niittää mainetta myös ulkomailla. Joten nyt on sellainen kirjailija, että vaikka kuinka karsastaisi kotimaista, niin kannattaa tartua tähän ja niihin edellisiinkin. Vaikka kyseessä on sarja, niin taustalla kulkeva tarina ei ole niin voimakas, että kirjat pitäisi järjestyksessä lukea. Voi lukea ihan miten vaan, sillä se kirjan pääjuoni on kuitenkin vetävämpi.

Nyt ei harmita muu kuin se, että kirja on luettu ja uutta saa taas odotella.