Henna Helmi: Lähes täydellinen Miisa

Lähes täydellinen? Kuka asettaa nuorelle Miisalle tällaisia vaatimuksia? Ehkäpä taitoluistelun päävalmentaja Alexander Glazov tai apuvalmentaja Emppu, mutta mitä pidemmälle tätä mielenkiintoista nuortenkirjaa lukee, sitä varmemmin tajuaa, että lähes kaikki odotukset lähtevät Miisasta itsestään.

Miisa on täyttänyt vastikään 14 vuotta, ja nyt hänen sarjansa ovat SM-noviisit. Ero debytantteihin on siinä, että tässä vaiheessa on esitettävä sekä lyhyt- että vapaaohjelma luisteluasuineen ja musiikkeineen kaikkineen. Ja paineet ovat kovat! Miisa vertaa itseään jatkuvasti venäläiseen Alina Zagitovaan, joka vain 15-vuotiaana voitti olympiakultaa – ja jonka me taitoluistelun ystävät tiedämme voittaneen kuluvana vuonna maailmanmestaruuden – ja joka tuntuu kaikin tavoin täydelliseltä. Hän on pieni ja sievä, ja kauhukseen Miisa huomaa, että hänen oma viime kaudella ostettu tyylikäs pukunsa onkin käynyt pieneksi ja kinnaa sieltä sun täältä. Näin ei varmastikaan Alinalle käy…

Lähes täydellinen Miisa on oivallinen nuortenkirja kasvusta naiseksi lajissa, jossa kovin naiselliset muodot eivät ole toivottavia. Ulkonäköpaineet pahenevat, syömishäiriöt vaanivat kulman takana, kun aamupalaksi tuntuu riittävän haukkaus omenaa. Mutta onneksi viisaat valmentajat ja hyvät ystävät osaavat auttaa. Niinpä tämänkin kirjan sanoma on lopuksi valoisa ja optimistinen. Kasvu naiseksi voi olla kipeää, mutta Miisa – ja jokainen – voi itse määritellä, tarvitseeko olla täydellinen.