Jukka Behm: Lahjoja norsujumalalle

Lahjoja norsujumalalle

Lahjoja norsujumalalle on herttainen salapoliisiromaani. Sen voi lukea kuka tahansa, sillä mitään kauhukuvia ei maalata, ei murhata ketään, eikä ole pahoja takaa-ajokohtauksia.

Patil Adhikara on intialainen polkupyöräkorjaamon omistaja. Hän asuu vaimonsa ja äitinsä kanssa ja olo on jokseenkin ihan leppoisaa. Erään kerran korjaamolle saapuu mies, Ganaka, jolla on ongelma ja johon hän pyytää Patilin apua.

Ongelma on se, että Ganakan entinen vaimo, joka on kuollut, lähettelee hänelle kirjeitä ja tarvitsee rahaa. Miten vainaja voi lähetellä kirjeitä?! Siinä onkin Patilille pulmaa kerrakseen.

Asiaa mietittäessä ja ratkottaessa eletään melkoisen verkkaista intialaista elämää, joka ei juuri poikkea meidänkään elämästämme. Patilin ja hänen vaimonsa Mahajadeemin aikuisten lasten lapset käyvät vierailulla ja ilahduttavat isovanhempiaan. Pyöräkorjaamossa käy poika, jonka halpa pyörä on mennyt rikki ja mitä siitä sitten seuraa, onkin jo ihan toinen juttu.

Kaiken kaikkiaan kaiken matkaa kirjassa on kiva tunnelma, sitä on kiva lukea ja siitä jää hyvä mieli.