Cassandra Clare: Langenneiden enkelten kaupunki

Langenneiden enkelten kaupunki

Langenneiden enkelten kaupunki on Cassandra Claren Varjojen kaupungit -sarjan neljäs osa. Clary ystävineen yrittää parhaansa mukaan toipua käydystä sodasta, kun uudet uhkakuvat jo nousevat horisonttiin. Joku on nimittäin alkanut tappaa varjometsästäjiä ja lietsoa vihamielisyyksiä alamaailman keskuudessa. Uhkana onkin uusi sota, vaikka edellisen kauhut ovat yhä tuoreessa muistissa.

Clary saa myös huomata Jacen käytöksen muuttuneen omituiseksi juuri kun heidän suhteensa piti olla onnellisimmillaan. Onko Jace aikeissa jättää hänet, vai onko oudon käytöksen taustalla jotakin muuta? Voiko Jaceen enää luottaa? Simon puolestaan yrittää totutella vampyyrielämäänsä ja tasapainoilla kahden tyttöystävän loukussa. Näyttää myös siltä, että hänestä on tulossa tärkeä pelinappula vampyyrien välisessä valtataistelussa – halusi hän sitä itse tai ei. Lisäksi joku yrittää varsin sinnikkäästi tappaa hänet, joten vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei puutu Simoninkaan elämästä.

Pian käykin ilmi, että tapahtumat nivoutuvat yhteen eikä Valentine suinkaan ollut suurin uhka varjometsästäjien maailmassa, vaan jotakin vielä pahempaa on tulossa.

Olen ollut ensimmäisestä kirjasta lähtien Varjojen valtakunnat -sarjan fani, eikä neljäskään kirja petä odotuksia. Tarinan kertoja vaihtelee välillä, ja itse asiassa pidinkin erityisen paljon Simonin kertomista osuuksista. Pelkkä Jacen ja Claryn suhteen vatvominen kävisikin pidemmän päälle väsyttäväksi, mutta onneksi siinäkin tarinassa koetaan tässä kirjassa yllätyskäänteitä.

Vaikka kirjan juoni kuulostaakin synkeältä, on kirjassa myös paljon huumoria ja hauskoja kohtia. Cassandra Clare osaakin hyvin tasapainotella jännityksen, romantiikan ja huumorin välissä, eikä lukija pääse pitkästymään. Ainoa miinus aiheutuukin oikeastaan siitä, että sarjan seuraavaa osaa saa aina odotella turhan kauan ja edellisen kirjan tapahtumat ehtivät haihtua muistista.

Salla P.