Becca Fitzpatrick: Langennut enkeli

Langennut enkeli kertoo 17-vuotiaasta Norasta, jonka luokalle ilmestyy salaperäinen Patch, joka vetää Noraa oudosti puoleensa. Patch tuntuu ilmestyvän kaikkialle missä Norakin on ja tietää hänestä enemmän kuin kenenkään pitäisi. Patch samanaikaisesti sekä pelottaa että kiehtoo Noraa. Lisäjännitystä luo se, että vaikuttaisi siltä kuin joku yrittäisi tappaa Noran.

Omituiset tapahtumat alkoivat samoihin aikoihin kun Patch ilmestyi kuvioihin, joten voisiko olla että Noran vihamies onkin Patch, johon Nora on jo ehtinyt ihastua…Vai onko vihollisia enemmänkin? Entä miten langenneet enkelit liittyvät tarinaan ja mitä tekemistä heillä on Noran kanssa?

Nora elää kaksin äitinsä kanssa, sillä hänen isänsä on kuollut. Lisäksi Noran äiti on työnsä vuoksi paljon matkoilla, joten Nora saa selviytyä arjestaan varsin yksin. Tämä tuntuu olevan hyvin yleinen piirre nuorten fantasiakirjoissa, sillä useimmiten vähintään päähenkilön toinen vanhempi on poissa kuvioista. Samaan kuvioon liittyy se, että yliluonnolliset tapahtumat salataan omilta vanhemmilta.

On toki ymmärrettävää, että poissaolevat vanhemmat mahdollistavat monipuolisemmat juonikuviot  kuin kellon kanssa kotiintuloaikoja vahtaavat ja lapsensa elämään osallistuvat kasvattajat. Lisäksi kyseessä lienee eräänlainen genren tunnusmerkki, joka korostaa päähenkilön vastuullista asemaa.

Langennut enkeli on lajityypilleen ominaisista piirteistä riippumatta  omaperäinen ja jännittävä rakkaustarina, jonka loppua lukija ei todellakaan osaa arvata etukäteen. Kirja sopinee kaikille yliluonnollisten rakkaustarinoiden sekä jännityksen ystäville. Romanttisesta lähtöasetelmasta huolimatta kirjassa on mukana myös synkeämpiä piirteitä, joten yliromanttisuuteen ei Twilight-sarjan tyyliin päästä sortumaan.

Teos on  sarjan ensimmäinen osa, ja toinen osa ilmestyy suomeksi keväällä 2012.

Salla P.