Kate Jacobs: Lankakaupan tyttö

Pienen lankakaupan jatko-osa. Äidin kuoleman jälkeen Dakota opiskelee yliopistossa sekä pyörittää osa-aikaisesti äitinsä Georgian perustamaa vinkeää ja erilaista lankakauppaa. Neulekerholaisten elämässä Georgia on kuitenkin edelleen vahvasti läsnä ja kokoontumisten yhteydessä häntä muistetaan monella eri tavalla.

Aika ja asiat ovat kuitenkin muuttumassa. Dakota ei tiedä tarkkaan, mitä haluaa jatkossa elämältä. Itse hän haluaa kondiittoriksi, mutta isällä on aivan muita suunnitelmia tyttärensä varalle. Muillekin jäsenille tapahtuu: eräs saa kaksoset, toinen löytää huiman miessuhteen ulkomailta, yksinhuoltaja joutuu huolehtimaan myös dementoituvasta äidistään. Erästä kositaan ja häätkin lienevät tulossa – ehkä jollekin toisellekin. Muidenkin elämä tuntuu äkkiä olevan muuttumassa monella eri tavalla.

Elämänmuutosten yhteydessä myös käsityöharrastajien taidot karttuvat ja projektit muuttuvat. Työn alle tuleekin hääpuku ja erilaisia vauvan vaatteita. Kaupan toinen osakas taas kunnostautuu laukkujen suunnittelijana ja saakin erinomaisen mainospuffin sattumalta toisen harrastajan kautta käsiinsä.  Matka Italiaan tuo yllätyksiä monelle mukana olijalle, mutta myös kotiin jääneille kerholaisille.

Kirja on miellyttävän luettavaa viihdettä, jossa kuvataan erilaisten naisten elämää hyvinkin läheltä, heidän ongelmiaan ja ilojaan. Vahvuuksiaan ja selviytymistään elämässä. Vahvakin nainen voi tunnustaa heikkoutensa ystävälleen, vaikka ei sitä muuten toisikaan esiin. Kirja on hyvä esitys naisten voimasta ja itsenäisyydestä sekä toistensa tukemisesta mitä vaikeimmissakin tilanteissa. Itse suosittelen tätä hyvän viihdekirjallisuuden ystäville, mahdollisesti myös niille, jotka pitävät neulomisesta… Mukava ja lämmin välipala syksyn ja talven viimoihin.