Heli Bergius: Löydä ilo pienistä hetkistä : Kiitollisuuspäiväkirja

Löydä ilo pienistä hetkistä

Harmi kun Kirjavinkeissä ei otsikoilla mässäillä; nytkin olisi saanut räväkän otsikon: Tyhjää täynnä! Kirja siis. Ihan oikeesti.

Tai melkein tyhjää. Itse täytettävästä päiväkirjasta kun on kyse, niin tyhjiähän sivujen on oltava. Omalle kynälle tilaa annettava. Huom! kynälle. Joutuu siis omakätisesti tarttumaan pännään ja käsialallaan kirjoittamaan, mikä suo monelle nykyajandigiräplääjälle mahdollisuuden verestää kaunokirjoitustaitoja – ja on siis hyväksi. Ja ennen kaikkea terapeuttista persoonallisuuden vuoksi.

Heli Bergiuksen toimittaman kirjan Löydä ilo pienistä hetkistä lähtökohta ja maali on kiitollisuus. On muistettava joka päivä olla kiitollinen elämästään, siitä että saa olla olemassa ja saa kokea myös hyviä asioita, joita ei välttämättä huomaa, jos ei erikseen muista niistä itseään huomauttaa. Ja kun ottaa päivittäin tai edes viikoittain tämän kirjan esille ja kirjoittaa päivittäiset hyvät asiat kansien sisään, pian osaa antaa arvoa jokapäiväiselle elämälle. On onnellisesti olemassa.

Niin se menee, niin yksinkertaista se on: kynä käteen ja kirjaamaan. Ettei vain sittenkin olisi oikotietä onneen!

On kirjassa jotakin valmista tekstiä myös. Bergius on ripotellut kannustukseksi sitaatteja maailmalta ja maailman kirjallisuudesta:

“Älä itke siksi, että se on ohi. Hymyile siksi, että se tapahtui.” -Dr. Seuss

“Köyhä voi olla onnellinen mutta onnellinen ei voi olla köyhä.” -Tuntematon

“Jotta voisit tuntea kiitollisuutta, egosi on siirryttävä takapenkille.” -Oprah Winfrey

“Kiitollisuus on viiniä sielulle. Anna mennä. Humallu.” -Rumi

Yksittäisinä lauseina saattavat sanotut ohjeet tuntua sanahelinältä, mutta nytpä on mainio mahdollisuus jatkaa niitä, täydentää kirjaa omin kirjoituksin.

Ja jos ei sittenkään oikein ala irrota, voi käydä pohjustukseksi lukaisemassa vastaavan kirjan valmiiksi täytettynä: Stefanos Xenakis: Lahja: Miten nauttia elämästä ja nähdä kauneutta kaikkialla.

Niin minä tein. Ja johan tämänkin kirjan tyhjät sivut alkoivat täyttyä! Terapeuttista, totta tosiaan.

hikkaj