Marvi Jalo: Lumiponi

Lumiponi aloittaa Marvi Jalon uudehkon neliosaisen hevoskirjasarjan.

Pääosassa on Niina, joka pitää neulomisesta. Hän suunnittelee itse omia villapaitoja ja tekee niitä myös tilaustyönä. Hänen paras ystävänsä Miuku ratsastaa ja siksi myös Niina viettää paljon aikaa tallilla. Sieltä hän saa idean neulelehden kilpailuun ja päättää osallistua kilpailuun Lumiponi-villapaidalla. Molemmat tytöt ovat lievästi ihastuneita tallin omistajan poikaan, Mikaeliin. Lisäksi yhtenä päähenkilönä on Niinan näkövammainen isosisko Anne, joka alkaa ystävineen harrastaa ratsastusta.

Kirja oli hieman poikkeuksellinen hevoskirja. Tallilla ja ratsastamassa ei vietetäkään koko aikaa, vaan Niinan neuleharrastus on saanut kirjassa ison roolin. Lisäksi on harvinaista, että ykköspäähenkilö ei ratsasta ollenkaan eikä ole muutenkaan kauhean innokas hevosten ystävä. Hevosia kirjassa on kuitenkin niistä kiinnostuneelle riittävästi. Moniin hevoskirjoihin, kuten siis myös tähän, on viritetty romanttinen sivujuonne — yritetäänkö sillä ylläpitää myös teini-ikäisten kiinnostusta?

Suosittelen kirjaa luettavaksi muillekin. Tämä kirja sopii sekä hevostytöille että muille. Kirjalla on kolme jatko-osaa: TuulitammaVoikukkavarsa ja Ruskaratsu. Jatko-osissa sitten nähdäänkin enemmän niitä hevosia.

1. Arvostelu oli hyvä, mutta juonesta olisi voinut olla enemmän.

2. Sori, mun kirjoittamiin juttuihin ei ole tulossa enempää juonipaljastuksia, kun mielestäni on kivempi lukea, jos ei tiedä jutusta liikaa. 😉