Merja Jalo: Tuomion kellot

Ensimmäinen Nummelan ponitalli -sarjaan kuuluva kirja ilmestyi vuonna 1977 eikä loppua sarjalle näy vielä. Tässä osassa Kati ja muut Nummelan ponitallilaiset lähtevät leirille. Paikka on lähellä yhtä kartanoa ja Katin isoäiti asuu lähellä.

Sitten alkaa tapahtua kummia. Porukan pitää selvittää esimerkiksi se, että miten nuorena kuollut isotäti liittyy asiaan. Mielestäni kirjan nimi ei oikein kuvaa sitä eikä sen tarkoitus ei selviä heti. Olin odottanut nimen perusteella jotakin vieläkin jännittävämpää…

En ole lukenut kaikkia sarjan kirjoja, erityisesti näitä uudempia on jäänyt aika paljon väliin. Pitäisi varmaan korjata vahinko. Pidin kirjaa hyvänä ja se oli pakko lukea kerralla. Laatu ei ole näköjään huonontunut ajan kuluessa ja tapahtumapaikatkin ovat edelleen vaihtelevia. Sarjan henkilögalleriakin näyttää saaneen välillä täydennystä, joten sekin tuo vähän vaihtelua.

Veera