Merja Jalo: Luostarin aaveet

Kirja Luostarin aaveet on Nummelan ponitalli -hevoskirjasarjan 72. osa. Pojat ovat löytäneet vanhan metallinpaljastimen ja lähtevät etsimään tallin lähellä olevilta luostarin raunioilta kadoksissa olevaa aarretta. Hevoset ovat silti edelleen kirjassa mukana. Nyt ehditään vaihteeksi pitää myös ihan tavallista ratsastustuntia ja sitä ei kaikissa sarjan osissa välttämättä ole aina ehditty tehdä.

Kirja sisältää hevosia, seikkailua ja jännitystä ainakin itselleni sopivassa suhteessa. Pidän tätä sarjaa yhtenä laadukkaimmista suomalaisista hevoskirjasarjoista. Osien määrästä huolimatta ne eivät tunnu toistavan itseään, kirjailijalla tuntuu aina riittävän jostain uusia ideoita. Laadullisesti tämä osa ei siis poikkea muista. Jos haluaa lukea tavallisesta elämästä tallilla, niin sitten ei kannata tarttua tähän kirjaan. Jos taas haluaa kirjoilta enempi toimintaa hevosten lisäksi, sitten tämä on hyvä valinta.

Näissä kirjoissa kyllä välillä huomaa sen, että pidin sarjan lukemisesta melkein viidentoista vuoden tauon. Sinä aikana ilmestyneet ovat siis pääosin jääneet lukematta, tosin en ihan kaikkia sitä vanhempiakaan ole lukenut. Vanhoihin teoksiin viitataan kuitenkin välillä, vaikka osat ovatkin periaatteessa itsenäisiä. Tavallaan se on hyvä asia, mutta tavallaan kuitenkin häiritsevää, kun en tiedä tarkemmin mitä on tapahtunut. Myös henkilöitä on tullut uusia enkä vanhojakaan muista kunnolla kaikkia. Pitäisi siis varmaan lukea sarja kokonaan läpi ilmestymisjärjestyksessä….

Veera