Donald Spoto: Lumous : Audrey Hepburnin elämä

Lumous

Spoton elämäkertatiedoiltaan perusteellinen teos tyyli-ikoni Audrey Hepburnista. Hepburnin lapsuus Hollannissa sodan keskellä sekä myöhemmin koulussa Lontoossa ovat varmaan monelle melko uutta tietoa. Tästä sodanaikaisesta lapsuudesta sekä saksalaisvallasta näyttelijättärelle itselleen jäivät sekä rautainen tahto että kuri, mutta myös koko elämän kestäviä traumoja. Englannissa hän sai myös ensimmäisen elokuvaroolinsa.

Elämäkerran suurimman osan vievät kuitenkin menestyselokuvien perusteellinen ruotiminen näyttelijävalintoineen, ohjauksineen sekä katastrofeineen, mutta myös loistavine onnistumisineen. Mukavaa, että suomentaja on todella suomentanut myös elokuvat oikein eli niillä nimillä, joilla ne on Suomessa esitetty. Ihastuttava Loma Roomassa, joka poiki näyttelijättärelle myös Oscarin, oli Hepburnille varsinainen menestyksen alku.

Spoto on penkonut esiin myös kaikki mahdolliset Hepburnista kirjoitetut ja kerrotut juorut, eli aivan kaikkeen kirjoitettuun en suhtautuisi varsin vakavasti. Näyttelijätär itse nimittäin vaikeni paljolti perhe-elämästään sekä ihmissuhteistaan, rakasti poikaansa ja halusi elää tavallista elämää. Hän päättikin uransa jo 38-vuotiaana, iässä, joka nykyisin tuntuu todella nuorelta. Tämän jälkeen hän toimi UNICEFin hyvän tahdon lähettiläänä.

Kirja on kuitenkin mainio otos siitä jäljittelemättömästä näyttelijättärestä ja hänen tyylistään, jonka me olemme elokuvaklassikoissa nähneet ja puolustaa paikkaansa jo pelkästään sillä perusteella. Suurin osa faktoista on kirjattu oikein ja Daniel Spoton tapana on aikaisemminkin ollut lyödä hieman yli elämäkerroissaan, joten se annettakoon anteeksi — niin Hepburn itsekin varmaan tekisi, hyväsydäminen ja reilu ihminen kun oli perimmältään. Suositeltavaa luettavaa kaikille Hepburniin tykästyneille, elämäkerroista pitäville sekä tietysti elokuvien suurille ystäville.