Anna Katharina Hahn: Lyhyehköjä päiviä

Lurra Editions on pienkustantamo, joka on erikoistunut saksankieliseen kirjallisuuteen. Nyt sen tuotantoon on jälleen löytynyt pienimuotoinen helmi, Anna Katharina Hahnin esikoisteos Lyhyehköjä päiviä.

Romaani sijoittuu 2000­-luvun ensimmäisen vuosikymmenen Stuttgartiin muutaman loppusyksyn päivän aikana. Kerronta kulkee neljän näkökulman kautta. Aluksi äänessä ovat Judith ja Leonie. Judith on kahden lapsen vauras kotiäiti. Hänen lapsensa käyvät Steiner­koulua, ja kotielämä on muovattu sen arvomaailman mukaisesti: lapset leikkivät puuleluilla, televisiota ei ole, vaivoihin käytetään antroposofisia lääkkeitä. Mutta Judith nappailee salassa rauhoittavia tabletteja pohtiessaan elämän tarkoitusta. Leonie taas on kiireinen uranainen; hänelläkin on kaksi lasta ja aviomies, mutta villin nuoruuden muistot palautuvat tuon tuostakin mieleen. Romaanin edetessä mukaan tulevat myös Marco, laiminlyöty pikkupoika, sekä vanharouva Luise.

Lyhyehköjä päiviä on oikein taitavasti kirjoitettu romaani. Se kuvaa tyylillä henkilöidensä pieniäkin mielenliikkeitä, heidän elämänodotuksiaan, haaveitaan ja muistojaan. Kieli on selkeää ja näennäisesti lakonista, mutta rivien välistä kuultaa vahva tunnelataus. Loppua kohden kerronta ikään kuin kiihtyy, kun jokainen henkilö joutuu kohtaamaan omat tragediansa.

Pidin kovasti tästä kirjasta. Aluksi sen tahti saattaa joistakin lukijoista tuntua ehkä liian verkkaiselta, mutta loppuun lukeminen kyllä palkitaan.