Stéphane Oiry ja Lewis Trondheim: Maggy Garrisson 3 : En olisi halunnut tämän päättyvän näin

Sarjakuvadekkari Maggy Garrisson on viimein ehtinyt kolmanteen ja siten trilogian viimeiseen osaan. Maggyn rahakätkö osoittautuu ongelmaksi, joka ei ratkea vain pitämällä matalaa profiilia, joten lopullinen kohtaaminen vihulaisten kanssa on lopulta väistämätön. Parisuhde sentään vaikuttaa kehittyvän positiiviseen suuntaan, mutta uhkaava pilvi häämöttää silläkin taivaalla. Totuttuun tapaan joutuu Maggy muiden ongelmiensa lisäksi paneutumaan myös etsiväntöihin.

Maggy Garrisson on ollut minulle alusta asti hyvin virkistävä poikkeus sarjakuvakentällä. Maggy hahmona erottuu edukseen siitä tavallisesta naissankari-kuvastosta ja miljöökin on piristävällä tavalla rupisen realistinen.

Tämä kolmas osa oli kuitenkin itselleni ehkä pienoinen notkahdus hyvän ensimmäisen osan, ja loistavan toisen osan jälkeen. En ole ihan varma mistä tämä tunne johtuu, tuntuu että juonesta jossain vaiheessa lähti vähän puhti pois, eikä tarinan kliimaksi aivan lunastanut sille ladattuja odotuksia. Kolmas osa tuntui myös aavistuksen hajanaiselta siinä mielessä, että se ei edes yritä kuroa Maggyn ja Alexin suhteen juonilankoja yhteen, vaan tämän lankakerän avautumista saadaan odottaa ainakin seuraavaan alppariin asti. Olettaen siis, että sellainen on edes tulossa; tämä kolmas osa on julkaistu Ranskassa vuonna 2016 ja ainakaan vielä jatkosta ei ole mitään tietoa.

Pienestä napinasta huolimatta, en kuitenkaan luonnehtisi kolmatta osaa varsinaiseksi pettymykseksi; jos pitää aikaisemmista osista niin kyllä tästäkin pitää melkoisella varmuudella. Ainut, mitä tässä vaiheessa voi toivoa on, että tarina ei jää tähän ja Maggyn ja Alexin tutkimukset jatkuvat myös tulevaisuudessa. Sarjakuva heittelee täkyjä siihen malliin, että ehkäpä toivo ei jää aivan turhaksi.

Sanokaa minun sanoneen, Alexin serkusta Barneysta tulee vielä ongelmia.