Erkki Huhtamo ja Sonja Kangas (toim.): Mariosofia : Elektronisten pelien kulttuuri

Mariosofia on johdatus elektronisten pelien maailmaan, alan ensimmäinen kotimainen akateeminen teos. Kirjan kirjoittajat ovat alan suomalaisia ja ulkomaalaisia asiantuntijoita. Aiheet käsittelevät pelien kulttuuria laajasti ja mielenkiintoisesti. Osansa saavat niin elektronisten pelien historia, kulttuuriset ilmenemismuodot sekä sukupuoli- ja väkivaltakysymykset. Pidin itse erityisesti viimeksimainituista – pelikulttuurin maskuliinisuus on minuakin kovasti mietityttänyt kysymys.

Elektroniset pelit pääasiassa taakseni jättäneenä olisin mieluusti lukenut muunkinlaisesta pelikulttuurista, mutta kaikkea ei kai voi saada. Mariosofia on joka tapauksessa erinomaisen tarpeellinen teos, joka toivottavasti toimii jonkinlaisena alkusykäyksenä pelien laajemmalle akateemiselle tutkimukselle. Suosittelen kaikille, jotka ovat koskaan pelanneet tietokonepelejä!