Grimmin saduista Controliin

Tuukka Hämäläinen ja Heidi Rautalahti (toim.): Grimmin saduista Controliin : Esseitä pelien ja kirjallisuuden rajalta

Niinhän sitä sanotaan, että nuoret pelaavat liikaa ja lukevat liian vähän. Pisa-tulosten ja lukutaidon heiketessä, kirjat ja pelit nähdään julkisessa keskustelussa usein vastakkaisina tapoina viettää aikaa, mutta onko näiden kahden taiteenlajin välinen suhde pakko nähdä näin vastakkaisena? Tuukka Hämäläisen ja Heidi Rautalahden toimittama kirja Gri... Lue koko vinkki »
Päiväkirja 29

Dimitris Chassapakis: Päiväkirja 29

Kiitos viimeisten karanteenivuosien olen eksynyt yhä monimuotoisempien kir­jojen pariin. Yksi tällainen on Päiväkirja 29, joka yhdistelee arvoituksia. Exit-sarja on muuten tuttu pakohuonepeleistä ja Päiväkirja 29 on ensimmäinen kirjamuotoinen arvoituskirja. Kirjan puitejuonena on, että erittäin salainen kaivausprojekti katoaa ja jäljelle jää vai... Lue koko vinkki »
Pelit kulttuurina

Jonne Arjoranta, Usva Friman ja Jani Kinnunen (toim.): Pelit kulttuurina

Pelit ja pelaaminen ovat nykyään arkipäiväistyneet. Pelejä suunnitellaan ja kehitetään kaikenikäisille ja niitä myös pelataan lähes kaikissa ikäryhmissä. Suomalaiset erityisesti ovat pelikansaa, oli kyse sitten lotosta, mölkystä tai vaikka Clash of Clansista. Pelit eivät myöskään rajoitu vain vapaa-aikaan, vaan niitä harjoitetaan myös ammattina ja ... Lue koko vinkki »
Chainmail Bikini

Hazel Newlevant (toim.): Chainmail Bikini

Chainmail Bikini : An Anthology of Women Gamers kertoo nimessään jo melko paljon olennaista. Kun lisäksi vielä täydennetään, että kyseessä on sarjakuva-antologia, ollaan jo pitkällä. Pelaaminen on pitkään ollut miesten leikkikenttä, joten naisten näkökulmien esittämiselle on tilausta. Tähän noin parisataasivuiseen on koottu 38 pelaamista naisnäköku... Lue koko vinkki »
Press Reset

Jason Schreier: Press reset : Ruin and recovery in the Video Game Industry

Jason Schreierin kirja Blood, Sweat, and Pixels oli viihdyttävä kirja siitä miten tietokonepelejä oikein tehdään ja miksi se on niin haastavaa. Kritisoin tuolloin kirjaa kuitenkin siitä, että se ei tarpeeksi arvostellut pelialalla yleistä huonoa työkulttuuria, joka kuluttaa työntekijät loppuun. No tällä kertaa valitukselle ei ole aihetta, sillä Sch... Lue koko vinkki »

Joona Koiranen: Pedagogiset pakopelit : opas

Viimeisen kymmenen vuoden mittaan pakopelit ovat levinneet ympäri maailmaa; Suomeen ensimmäiset tuotiin vuonna 2014. Pelejä, joiden tavoitteena on ryhmätyön tuloksena ratkoa tehtäviä ja niiden avulla vaikkapa päästä pakenemaan lukitusta huoneesta tai vihjeiden perusteella löytää aarre tai auttaa jotakuta, on sovellettu melko nopeasti sen jälkeen my... Lue koko vinkki »

Tuukka Hämäläinen ja Aleksandr Manzos: Pelien äärettömät maailmat : Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä

Keskustelu videopelien turhuudesta on nykyään onneksi hieman harvinaisempaa kuin menneinä vuosina, mutta yhä edelleen keskustelu pysyy sinnikkään yksipuolisena. Myönnetään kyllä, että pelaaminen parantaa erityisesti nuorison kielitaitoa ja reagointikykyä, mutta siihen sen hyvät puolet tuntuvat julkisessa diskurssissa jäävän. Voisiko peleillä kuiten... Lue koko vinkki »

Jason Schreier: Blood, Sweat and Pixels

Pelitoimittaja Jason Schreier on vuosien mittaan tottunut näkemään, että pelifirmojen kulissien takainen elämä on poikkeuksellisen rankkaa työtä. Olivatpa kyseessä suuret peliyhtiöt tai yhden miehen pelistudio, työtunteja ei tyypillisesti hirveästi lasketa, varsinkaan kun julkaisupäivämäärä alkaa häämöttää. Ilmiölle on olemassa jopa oma sanansa, cr... Lue koko vinkki »

Jaakko Stenros ja Jukka Särkijärvi (toim.): Seikkailuja ja sankareita : Katsauksia suomalaisen roolipelaamisen historiaan ja nykyhetkeen

Viimeisimmästä suomalaista roolipelaamista käsittelevästä kirjasta onkin vierähtänyt jo tovi. Tilannepäivitykselle on siis tarvetta ja sitä tarjoaa Seikkailuja ja sankareita, jonka yhdeksän artikkelia esittelevät ansiokkaasti suomalaisen roolipelaamisen historiaa ja nykypäivää. Kirjassa käsitellään mm. suomalaisia roolipelijulkaisuja ja -lehtiä omi... Lue koko vinkki »

Stephanie Garber: Valenda

Caravalin uusi peli järjestetään heti edellisen perään ja tällä kertaa Tella aikoo olla mukana. Peli järjestetään Valendan kaupungissa, joka ei voisi olla maagisempi miljöö fantastiselle pelille. Soppaa sekoittaa syntisen hurmaava Dante, josta ei voi tietää, onko hänestä apua vai haittaa. Elantinen perillinen taas kiristää Tellaa leikkimään hänen m... Lue koko vinkki »
Pelit elämän peilinä

Aleksandr Manzos: Pelit elämän peilinä

Pelitoimittaja Aleksandr Manzos debytoi viime vuonna Kaikkien aikojen pelit -kirjallaan. Kirja esitteli 30 klassikkovideopeliä 1970-luvulta nykypäivään, tuloksenaan mielenkiintoinen, pelialan yleissivistystä edistävä, mutta lopulta aika pinnallinen kirja. Pelit elämän peilinä on sitten hyppy selvästi syvemmälle. Kirjan ydinkysymys on: mitä väliä... Lue koko vinkki »
Pelitaiteen manifesti

Juho Kuorikoski: Pelitaiteen manifesti

Kokeneella pelitoimittajalla ja -kirjailijalla Juho Kuorikoskella on kirjalleen yksinkertainen agenda: määritellä pelit kahdeksanneksi taiteeksi heti siihen kirjallisuuden, teatterin, kuvanveiston, maalaustaiteen, musiikin, arkkitehtuurin ja elokuvan jatkoksi. Kuorikosken näkemys on, että pelit ovat se lopullinen taidemuoto, johon kaikki muut ta... Lue koko vinkki »
Pakohuone

Katleena Kortesuo: Pakohuone : Suunnittele, toteuta ja pakene

Pakohuoneet ovat olleet 2010-luvulla iso muoti-ilmiö myös Suomessa. Katleena Kortesuo on nyt pistänyt ilmiön kirjan kansien väliin. Pakohuone : Suunnittele, toteuta ja pakene on ohut kirja, mutta käsittelee aihetta mukavan monipuolisesti. Tämän kirjan luettuasi olet varmasti kärryillä. Kirjaan mahtuu monenlaista näkökulmaa. Se tarjoaa tietoa luo... Lue koko vinkki »
Sinä vuonna 1918

Mike Pohjola: Sinä vuonna 1918

Mike Pohjola lähestyy vuotta 1918 raikkaasta näkökulmasta. Suoran romaanikerronnan sijasta Sinä vuonna 1918 on "Valitse oma seikkailusi"-kirja, eli oikeastaan peli. Lähtökohta on aina sama: olet köyhä huutolaislapsi 1900-luvun alussa. Sinut kaupataan parhaan tarjouksen tehneelle (eli sille, jolle riittää pienin määrä rahaa, jotta tarjoaja suostu... Lue koko vinkki »

Aleksandr Manzos: Kaikkien aikojen pelit

Toimittaja Aleksandr Manzos on valinnut tähän kirjaan 30 klassikkopeliä 1970-luvun alusta tähän päivään. Vaikka kirjan nimi puhuukin laveasti kaikkien aikojen peleistä, kyseessä on siis vain videopelit. Takakannen lupaama "Pelimaailman koko kuva" tarkoittaa siis varsin kapeaa siivua kaikesta pelaamisesta. Peleistä on kirjoitettu muutaman sivun j... Lue koko vinkki »

Stephanie Garber: Caraval

Caraval on lumoava peli, jossa voittona on toivomus. Scarlet on haaveillut Caravalista koko lapsuutensa, ja toivonut maagista seuruetta omalle saarelleen. Omien häidensä alla hän saa kolme kutsua Caravaliin, mutta se järjestetään kaukana kotoa. Scarlet haluaisi kieltäytyä kutsusta, mutta hänen siskollaan Tellalla on aivan muuta mielessä. Caraval on... Lue koko vinkki »