Pelien filosofia

C. Thi Nguyen: Pelien filosofia : Toimijuus taiteena

Mistä peleissä on pohjimmiltaan kyse? Miksi niihin käytetään aikaa, vaikka pelien päämäärät ovat usein mielivaltaisia. C. Thi Nguyen on kuitenkin eri mieltä tästä mielivaltaisuudesta. Pelejä tarkastaltaessa pitää katse suunnata eri tavoin: kun päämäärää tavallisesti oikeutetaan tarkastelemalla sen omaa arvoa tai katsomalla, mitä siitä seuraa, pelie... Lue koko vinkki »
Gamish : A Graphic History of Gaming

Edward Ross: Gamish : A Graphic History of Gaming

Viime aikoina on julkaistu paljon peleihin liittyvää kirjallisuutta, mikä kertonee siitä miten pelit ovat vihdoin nousseet vakavasti otettavaksi kulttuurin muodoksi, jota kannattaa analysoida siinä missä muitakin kulttuurituotoksia. Sarjakuvahistoriikki videopelien historiasta ei siis sekään tule varsinaisena yllätyksenä, tätä on odotettu. Edwar... Lue koko vinkki »
Go! : More Than a Game

Peter Shotwell: Go! : More Than a Game

Ikivanha aasialainen lautapeli go on hieno peli, josta on yllättävän vähän kirjallisuutta saatavilla edes englanniksi. Kirjoja on toki paljon, mutta ne ovat enimmäkseen pelin opiskeluun tarkoitettuja tehtäväkokoelmia. Pelin historiaa taustoittavia teoksia on vaikea löytää; ne muutamat, joita olen onnistunut tunnistamaan, ovat vanhoja ja aikaa sitte... Lue koko vinkki »
Riichi Mahjong

Scott D. Miller: Riichi Mahjong

Scott D. Millerin Riichi Mahjong -kirja lupaa kannessaan olla ”The Ultimate Guide”. Kova on lupaus, mutta kansien välistä löytyy kyllä kiitettävä määrä katetta. Mahjong on vanha kiinalainen tiilillä pelattava rommipeli ja japanilainen riichi sen tällä hetkellä suosituin muoto. Miller esittelee kirjassaan kattavasti riichin säännöt ja pelaamisen ... Lue koko vinkki »
Riichi Book 1

Daina Chiba: Riichi Book 1 : A Mahjong Strategy Primer for European Players

Mahjong on nykyään nosteessa: pelin suosiota nuorison keskuudessa ovat kasvattaneet niin Akagi-anime kuin Yakuza-peli. Näistä syistä nykyään suosituin tapa pelata mahjongia on japanilainen Riichi: se on käytännössä ainoa pelin muoto, jota Suomessa kerhoissa ja turnauksissa pelataan. Jos siis haluaa pelata mahjongia, kannattaa osata Riichiä, ja j... Lue koko vinkki »
Matopelin perilliset

Juho Kuorikoski: Matopelin perilliset

Mobiilipelit ovat viimeisen vuosikymmenen ajan olleet suomalaisen peliteollisuuden lippulaiva, joka on myös huomattu kansainvälisesti. Siksi on ymmärrettävää, että mobiilipelaamisen historiaa ja siihen liittyviä ilmiöitä on tarve tallentaa myös kirjalliseen muotoon. Tämä on tietokirjailija Juho Kuorikosken tavoitteena hänen uutuuskirjassaan Matopel... Lue koko vinkki »
Pelattu elämä

Aleksandr Manzos: Pelattu elämä : Miten pelit tekivät minusta minut

Vapaa toimittaja ja kirjailija Aleksandr Manzos on monelle aktiiviselle tietokonepelaajalle tuttu laajasta digitaalisia pelejä käsittelevästä kirjallisesta tuotannostaan. Hänen erityisosaamistaan ovat valtavirran ulkopuolelle jääneet digitaaliset pelit ja näitä pelejä Pelattu elämä : Miten pelit tekivät minusta minut esittelee useamman. Manzos k... Lue koko vinkki »
Grimmin saduista Controliin

Tuukka Hämäläinen ja Heidi Rautalahti (toim.): Grimmin saduista Controliin : Esseitä pelien ja kirjallisuuden rajalta

Niinhän sitä sanotaan, että nuoret pelaavat liikaa ja lukevat liian vähän. Pisa-tulosten ja lukutaidon heiketessä, kirjat ja pelit nähdään julkisessa keskustelussa usein vastakkaisina tapoina viettää aikaa, mutta onko näiden kahden taiteenlajin välinen suhde pakko nähdä näin vastakkaisena? Tuukka Hämäläisen ja Heidi Rautalahden toimittama kirja Gri... Lue koko vinkki »
Päiväkirja 29

Dimitris Chassapakis: Päiväkirja 29

Kiitos viimeisten karanteenivuosien olen eksynyt yhä monimuotoisempien kir­jojen pariin. Yksi tällainen on Päiväkirja 29, joka yhdistelee arvoituksia. Exit-sarja on muuten tuttu pakohuonepeleistä ja Päiväkirja 29 on ensimmäinen kirjamuotoinen arvoituskirja. Kirjan puitejuonena on, että erittäin salainen kaivausprojekti katoaa ja jäljelle jää vai... Lue koko vinkki »
Pelit kulttuurina

Jonne Arjoranta, Usva Friman ja Jani Kinnunen (toim.): Pelit kulttuurina

Pelit ja pelaaminen ovat nykyään arkipäiväistyneet. Pelejä suunnitellaan ja kehitetään kaikenikäisille ja niitä myös pelataan lähes kaikissa ikäryhmissä. Suomalaiset erityisesti ovat pelikansaa, oli kyse sitten lotosta, mölkystä tai vaikka Clash of Clansista. Pelit eivät myöskään rajoitu vain vapaa-aikaan, vaan niitä harjoitetaan myös ammattina ja ... Lue koko vinkki »
Chainmail Bikini

Hazel Newlevant (toim.): Chainmail Bikini

Chainmail Bikini : An Anthology of Women Gamers kertoo nimessään jo melko paljon olennaista. Kun lisäksi vielä täydennetään, että kyseessä on sarjakuva-antologia, ollaan jo pitkällä. Pelaaminen on pitkään ollut miesten leikkikenttä, joten naisten näkökulmien esittämiselle on tilausta. Tähän noin parisataasivuiseen on koottu 38 pelaamista naisnäköku... Lue koko vinkki »
Press Reset

Jason Schreier: Press reset : Ruin and recovery in the Video Game Industry

Jason Schreierin kirja Blood, Sweat, and Pixels oli viihdyttävä kirja siitä miten tietokonepelejä oikein tehdään ja miksi se on niin haastavaa. Kritisoin tuolloin kirjaa kuitenkin siitä, että se ei tarpeeksi arvostellut pelialalla yleistä huonoa työkulttuuria, joka kuluttaa työntekijät loppuun. No tällä kertaa valitukselle ei ole aihetta, sillä Sch... Lue koko vinkki »

Joona Koiranen: Pedagogiset pakopelit : opas

Viimeisen kymmenen vuoden mittaan pakopelit ovat levinneet ympäri maailmaa; Suomeen ensimmäiset tuotiin vuonna 2014. Pelejä, joiden tavoitteena on ryhmätyön tuloksena ratkoa tehtäviä ja niiden avulla vaikkapa päästä pakenemaan lukitusta huoneesta tai vihjeiden perusteella löytää aarre tai auttaa jotakuta, on sovellettu melko nopeasti sen jälkeen my... Lue koko vinkki »
Pelien äärettömät maailmat

Tuukka Hämäläinen ja Aleksandr Manzos: Pelien äärettömät maailmat : Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä

Keskustelu videopelien turhuudesta on nykyään onneksi hieman harvinaisempaa kuin menneinä vuosina, mutta yhä edelleen keskustelu pysyy sinnikkään yksipuolisena. Myönnetään kyllä, että pelaaminen parantaa erityisesti nuorison kielitaitoa ja reagointikykyä, mutta siihen sen hyvät puolet tuntuvat julkisessa diskurssissa jäävän. Voisiko peleillä kuiten... Lue koko vinkki »

Jason Schreier: Blood, Sweat and Pixels

Pelitoimittaja Jason Schreier on vuosien mittaan tottunut näkemään, että pelifirmojen kulissien takainen elämä on poikkeuksellisen rankkaa työtä. Olivatpa kyseessä suuret peliyhtiöt tai yhden miehen pelistudio, työtunteja ei tyypillisesti hirveästi lasketa, varsinkaan kun julkaisupäivämäärä alkaa häämöttää. Ilmiölle on olemassa jopa oma sanansa, cr... Lue koko vinkki »