Erin Hunter: Matka alkaa

Matka alkaa on Etsijät -nuortenkirjasarjan ensimmäinen osa. Sarja kertoo karhuista ja tapahtumat sijoittuvat Pohjois-Amerikkaan Kanadan alueelle. Vaikka kirja luokitellaan ainakin takakannessa eläinfantasiaksi, niin perinteisiä fantasiaelementtejä siinä ei juurikaan ole.

Kirjassa seurataan kolmen karhulapsen matkaa eri alueilla. Kallik on jäätiköllä asuva jääkarhu, harmaakarhu Toklo asuu metsässä ja Lusa on eläintahassa koko elämänsä asunut mustakarhu. Kaikille on tapahtunut jotakin, minkä vuoksi ne joutuvat jättämään normaalin asuinsijansa ja lähtemään yksin liikkeelle. Kenelläkään ei ole vielä kunnon kokemusta oman reviirin ulkopuolisesta elämästä ja omaan perheeseen kuulumattomista karhuista.

Pidän eläimistä ja pidin myös tästä kirjasta. On hyvä, että välillä kirjoitetaan myös eläinten näkökulmasta eikä aina vain ihmisten. Sekin on hyvä, että on myös vähän vanhemmille suunnattuja eläinkirjoja eikä vain niitä pienempien lasten kirjoja. Kielellisesti kirja oli kiinnostava siksi, että karhut näkevät asioita eri näkökulmista kuin ihmiset ja kutsuvat monia asioita omilla nimillään.

Tässä osassa saatiin vasta tutustuttua karhuihin ja päästiin tarinassa alkuun. Jatkoa on onneksi tiedossa ja kiinnostuksella odotan mitä tuleman pitää.

Veera