Sami Kolamo: Mediaurheilu : Tunnetalouden dynamo

Gotham City FC:n kaikkien aikojen paras maalintekijä, mediatutkija Sami Kolamo väitteli tohtoriksi muutama vuosi sitten aiheenaan kansainvälisen jalkapalloliiton FIFAn valta mediaspektaakkelien luomisessa ja ohjailussa. Nyt hän on jatkanut saman tutkimusaiheen parissa laajentaen tarkasteluaan pelkästä jalkapallosta urheilubisnekseen yleensä. Suuret rahat liikkuvat, ja suurilla rahoilla pystytään säätelemään sitä, mitä meidän median kuluttajien toivotaan näkevän, ja mihin me rahamme laitamme.

Mutta mediaurheilu on laajempikin ilmiö kuin pelkkä bisnes: nykyaikainen media – satelliittitelevisioinnit, megastadionit, nettiyhteisöt, sosiaalinen media ynnä muut ovat mahdollistaneet sen, että isot urheilutapahtumat ovat yhä laajempien kansanosien hupi. Samalla tapamme seurata urheilua on muuttunut. Urheilijoista on tullut palvonnan kohteita, superjulkkiksia, joiden toimintaa ja valintoja seurataan tarkalla silmällä. Huipuilla on lähes käsittämätön määrä Facebook-, Twitter- ja Instagram-seuraajia, ja he myös ylläpitävät mediaimagoaan tarkasti.

Tapaamme seurata urheilua vaikuttaa myös median tapa rakentaa kiinnostavia ja tunteisiin vetoavia tapahtumia. TV-ohjaajat etsivät dramaattisia kamerakulmia. Tarkat lähikuvat paljastavat urheilijoiden tunteet voiton ja häviön hetkillä. Urheilijat ovat hyvin tietoisia heitä ympäröivistä kameroista, ja he myös esiintyvät niille.

Tästä kaikesta Sami Kolamo kirjoittaa tarkasti ja kiinnostavasti. Lähdeviitteet ovat takuulla kohdillaan, mutta onneksi kirjan taakse ei tarvitse koko ajan pälyillä. Olennainen informaatio välittyy suoraan lukemalla. Tietyissä kohdissa, kuten FIFAn sääntelystä siinä, mitä yleisölle näytetään, Kolamo ei säästele sapekastakaan kritiikkiä. Tutkijan mielipide – argumentoitu sellainen – näkyy ja saa näkyä.

Mediaurheilu : Tunnetalouden dynamo on hieno kirja urheilusta ja siihen liittyvistä mediailmiöistä. Sami Kolamo näyttää ansiokkaasti historian ja arvovalinnat, joita piilee urheilutapahtumiin liittyvien ilmiöiden ja toimintamallien takana. Hyvä esimerkki on kehitys aitaamattomista urheilukentistä nykyaikaisiksi urheiluareenoiksi. Mediaurheilu on kirja, joka yhteiskunnallisesti tiedostavan urheilun ystävän on syytä lukea.