Markku Von Hertzen ja Pirjo Von Hertzen: Mentäiskö oopperaan!

Oopperaa pidetään yleisesti elitistisenä, vaikeasti lähestyttävänä ja kalliina kulttuurimuotona. Helsinkiläinen oopperaentusiastipariskunta Pirjo ja Markku Von Hertzen rohkenevat esittämään eriävän mielipiteensä. Oopperaan pätee sama kuin muihinkin taiteenlajeihin: opiskelun ja perehtymisen jälkeen se aukaisee aivan uusia maailmoja ja kokemuksen lisääntymisen myötä myös haastavammat oopperaesitykset muodostuvat nautinnoksi. Ja kuten muuallakin, myös oopperoissa on “helppoja” perusteoksia, joiden kautta harrastusta kannattaa alkaa lähestymään.

Pirjo ja Markku Von Hertzen ovat kiertäneet maailmaa oopperoiden perässä jo vuosia — he sanovat nähneensä parisataa oopperaesitystä. Näistä oopperoista he ovat ottaneet kolmisenkymmentä alan perusteosta tarkempaan tarkkailuun kirjaansa varten. Heidän valitsemansa oopperat ovat sellaisia, joiden kautta alaa kannattaa Von Hertzenien mielestä alkaa lähestyä. Hitit ovatkin mukana: Mozartia, Rossinia, Wagneria, Verdiä, Puccinia ja monia muita. Valikoima on varsin kattava ja monipuolinen, eikä heidän listaltaan ilmeisiä kummallisuuksia löydy (korkeintaan jäin kaipaamaan kahta suosikkioopperaani, Donizettin Lucia di Lammermooria ja Offenbachin Hoffmanin kertomuksia). Von Hertzenit kertovat oopperoiden taustoista lyhyesti ja käyvät niiden juonet pääpiirteiltään läpi. Lisäksi jokaisesta esitellystä oopperasta löytyy myös tekstiviestin mittainen tiivistelmä.

Paatuneelle oopperafanille Mentäiskö oopperaan! ei paljoa suoranaista uutta tarjoa, mutta kirjan kohderyhmä onkin toki vallan toinen. Von Hertzenit innostavat sivu toisensa jälkeen kokeilemaan oopperaa, antamaan ennakkoluulottomasti mahdollisuuden innostua uudesta. Von Hertzenit esittelevät myös monia eurooppalaisia ja amerikkalaisia oopperataloja sekä kertovat, kuinka esityksiin voi hankkia lippuja. Lisäksi he puhuvat oopperaetiketistä, näytöksen yleisestä rakenteesta. Onpa mukana pieni ooppera-alan sanastokin.

Erityisen huomautuksen tekisin tekisin vielä tekijöiden yhdellä lauseella ohittamasta New Yorkin Metropolitan Operan Met LiveHD -oopperasarjasta, joka on jo vuodesta 2008 rikastuttanut elokuvateattereidemme ohjelmistoa noin kymmenen suoran oopperalähetyksen vuosivauhdilla. Englanniksi tekstitetyt huippuesitykset elokuvateattereissa isolla valkokankaalla ovat ehkäpä helpoin tapa innostua oopperasta. Suosittelen kokeilemaan.

Ooppera on upea taiteenlaji, johon kannattaa perehtyä. Mentäiskö oopperaan! on aloittelevalle oopperaharrastajalle hyvä lähtökohta. Suosittelen.